ZINK BÄST I TEST

Zink hjÀlper dig hÄlla dig frisk, alert och motverkar oxidativ sress. Produkterna i vÄrt test rekommenderas utifrÄn RDI (rekommenderat dagligt intag), kvalitet och anvÀndaromdömen. Vi har valt ut produkter som passar alla.

BÄST I TEST

Solgar Zink

4.8/5

PrisvÀrd

Elexir Zink

4.5/5

PopulĂ€rt val​

Core Zink

4.3/5

Drickbar

HelhetshÀlsa ZinkSTATUS

4.2/5

KÖPGUIDE

FÖRDELAR MED ZINK

  • HjĂ€lper immunförsvaret – Zink hĂ„ller dig frisk och hjĂ€lper till lĂ€kningsprocessen om du redan har Ă„kt pĂ„ en förkylning. Detta dĂ„ zink möjliggör aktiveringen av T-celler. T-celler skyddar kroppen mot virus och bakterier.
  • Minskar förkylningstiden  – Zink minskar lĂ€ngden som en förkylning hĂ„ller i sig. I en metastudie av 15 tester med över 1 300 deltagare blev de som tog zinktabletter under förkylningen friska snabbare Ă€n de som fick placebo.
  • HjĂ€lper sĂ„rlĂ€kning – Zink har visat sig minska lĂ€kningstiden av sĂ„r. Lokalbehandling med zink ska enligt studier hjĂ€lpa sĂ„ren att lĂ€ka.
  • Motverkar hudrelaterade problem – UngefĂ€r 5% av huden bestĂ„r av zink, och har man brist av mineralen sĂ„ kan problemhud uppstĂ„ i form av acne.
  • HjĂ€lper inlĂ€rning och minnet – Den största koncentrationen av zink hittar man i hippocampus, hjĂ€rnans minnescentral. Dock samlas inte dinna minnen i hippocampus, snarare agerar denna del av hjĂ€rnan koppling som möjliggör kommunikation för alla andra delar av hjĂ€rnan. Hippocampus hjĂ€lper ditt kort- och lĂ„ngtidsminne samt lokalsinne.
  • Behandlar diarré – Zink spelar en viktig roll i magen och tarmfloran.
  • Minskar oxidativ stress – Zink har en antiinflammatorisk egenskap som minskar oxidativ stress, en typ av stress som Ă€r kopplad till mĂ„nga kĂ€nda sjukdomar. PrimĂ€rt hjĂ€lper zink till att reglera mĂ€ngden fria radikaler, som i för stora mĂ€ngder producerar oxidativ stress.
  • HjĂ€lper matsmĂ€ltningen – Zink agerar cofaktor i över 40 olika enzymer. Enzymer hjĂ€lper kroppen att bryta ned och utvinna enrgi och nĂ€ring frĂ„n maten.
  • HjĂ€lper barn att vĂ€xa – Zinkbrist har en koppling till kortvĂ€xthet och lĂ€tt anemi. Zink ökar nivĂ„erna hemoglobin, vilket Ă€r en protein som man hittar i röda blodceller. Hemoglobin transporterar syre, och dĂ€rför kan de med stora brister pĂ„ zink Ă€ven kĂ€nna sig trötta och svaga. Zinkbrist som Ă„tgĂ€rdas har visat sig pĂ„verka tillvĂ€xten, och barn som Ă„terstĂ€llt nivĂ„erna har dĂ„ vĂ€xt upp emot 13 centimeter pĂ„ ett Ă„r.
  • Fertilitet – HĂ€lsosamma mĂ€ngder zink bidrar till en förbĂ€ttrad spermiekvalitĂ©t. I extrema fall av zinkbrist kan det leda till infertilitet för mĂ€n.

TYPER AV ZINKTILLSKOTT

LÀser man gÄ ingredienserna för zinktillskott ser man att de kan innehÄlla olika typer av zink: Zinkcitrat, zinksulfat och zinkpikolinat för att nÀmna nÄgra.

Zinkglukonat Àr ett billigt alternativ som absolut kommer höja zinknivÄerna i din kropp.

Zinkpikolinat ska enligt studier tas upp bÀst av alla varianter, men kostar lite mer.

Zinksulfat har visat sig vara effektiv mot att minska acne.

Gemensamt för ziktillskott Àr att de alla kommer höja zinknivÄerna.

DOSERING

Rekommenderat dagligt intag (RDI) för zink

MĂ€n: 11 mg / dag
Kvinnor: 8 mg / dag. För gravida kvinnor rekommenderas 9 mg, och för ammande kvinnor rekommenderas 11 mg / dag.

Barn under 2 Är behöver 5 mg. Barn mellan 2-5 Är behöver 6 mg. Flickor mellan 10-13 Är behöver 8 mg, medans pojkar behöver 11 mg. Flickor mellan 14-17 Är behöver 9 mg, medans pojkar behöver 12 mg.

ZINKBRIST

Vem ska ta zinktillskott?

Zinktillskott rekommenderas för dig som inte fĂ„r i sig tillrĂ€ckliga mĂ€ngder frĂ„n maten. Ett kosttillskott Ă€r endast rekommenderat som just det – ett tillskott till din befintliga kost. En varierad kost Ă€r att rekommendera för att undvika alla typer av brist pĂ„ nĂ€ringsĂ€mnen. Zinktillskott Ă€r till för dig som har zinkbrist och inte fĂ„r i dig tillrĂ€ckliga mĂ€ngder frĂ„n maten.

För vissa mÀnniskor tas inte zink upp lika effektivt som för andra. Detta kallas för malabsorption. Personer med kroniska sjukdomar som diabetes och cancer Àr i riskzon för att inte kunna ta upp zink effektivt.

Är zinkbrist vanligt?

I Sverige Àr zinkbrist inte vanligt. VÀrlden över Àr det dock vanligt, och hela tre av fyra personer fÄr inte i sig tillrÀckliga mÀngder. Dock Àr zink en av de mineraler som flest svenskar ha brist pÄ.

Zinkbrist kan leda till mÄnga problem relaterade till hÄr, hud och naglar. Zinkbrist Àr mer vanligt förekommen hos veganer och vegetarianer, och för dig som inte Àter en varierad kost. Har man haft zinkbrist lÀnge sÄ Àr det svÄrt att veta om det utan att göra ett test. Upplever du nÄgon eller nÄgra av nedan symtom sÄ kan du ha zinkbrist.

Veganer och vegetarianer

För veganer och vegetarianer rekommenderas en varierad kost innehÄllandes bl.a. bönor, linser och nötter. Med varierad kost bör tillrÀckliga mÀngder zink inte vara ett problem att fÄ i sig. Bra att veta Àr dock att vÀxtbaserad kost innehÄller ett fytonÀringsÀmne som heter fetinsyra. Fetinsyra har visat sig vara hÀlsosamt för kroppen, men kan hÀmma upptag av mineraler. DÀrför kan det vara nödvÀndigt för veganer och vegetarianer att fÄ i sig nÄgot över RDI, eller komplettera med mat som ökar upptagningen av mineraler (exempelvis lök)

Hur vet man om man har zinkbrist?

Det finns ett par sÀtt man kan testa zinkbrist. Man kan göra zinktest hemma eller pÄ ett labb. De symtom man har beror inte alltid pÄ zinkbrist.

  • Testa pĂ„ labb
    – Zinkbrist och en rad andra brister pĂ„ vitaminer, mineraler och andra viktiga nĂ€ringsĂ€mnen kan man mĂ€ta med blodprov pĂ„ exempelvis Werlabs.
  • Gör ett zinktest hemma
    – Ett enkelt test du kan göra hemma gĂ„r ut pĂ„ att anvĂ€nda smaklökarna för att ta reda pĂ„ om man har zinkbrist. Bland ut zinksulfat (0,1%) med vatten och hĂ„ll blandningen i munnen i 20 sekunder. Smakar det ingenting sĂ„ har du garanterat zinkbrist. Smakar det lite metalliskt har du en mildare brist pĂ„ zink. Om det smakar Ă€ckligt sĂ„ Ă€r dina zinkvĂ€rden normala.
  • Slicka pĂ„ datorskĂ€rmen
    – Ett annat roligt test Ă€r att slicka datorskĂ€rmen likt ett kuvert. Om du upplever en stark smak tyder det pĂ„ zinkbrist. Är det en mildare smak sĂ„ Ă€r det betydligt mindre risk för att du har för lite zink i kroppen.

SYMTOM VID ZINKBRIST

  • HĂ„ravfall & hĂ„rproblem
  • Minskad aptit
  • Nedsatt mörkersyn
  • Minskad koncentrationsförmĂ„ga
  • LĂ„ngsam Ă„terhĂ€mtning efter trĂ€ning
  • DiarrĂ©
  • LĂ„ngsam tillvĂ€xt hos barn

Zinkbrist brukar oftast kopplas i samband med brist pÄ andra mineraler, som magnesium och jÀrn. Zink behövs Àven i kroppen för att kunna ta upp a-vitamin och för produktion av testosteron.

Kan man ta för mycket zink?

Zink Àr precis som andra mineraler dÄligt för kroppen i för stora mÀngder.
Övre grĂ€ns enligt europeiska LivsmedelssĂ€kerhetsmyndigheten: 25 mg / dag.

Hoppas att du fann vÄrt test hjÀlpsamt

LÀmna gÀrna ditt betyg!

Genomsnitt: 3 / 5. Antal betyg: 2