ZINK – BÄST I TEST & GUIDE

HUR GENOMFÖRDES TESTET?

Produkterna rekommenderas utifrån RDI (rekommenderat dagligt intag), kvalitet och användaromdömen. Vi har valt ut produkter som passar alla.

KÖPTIPS

  • Zinkpikolinat har hög biotillgänglighet och är den form av zink som enligt studier tas upp bäst av kroppen.
  • Andra former av zink kommer också kunna användas av kroppen.
  • Zinkcitrat & zinksulfat är prisvärda alternativ.

Köpguide

Fördelar med zink

  • Hjälper immunförsvaret – Zink håller dig frisk och hjälper till läkningsprocessen om du redan har åkt på en förkylning. Detta då zink möjliggör aktiveringen av T-celler. T-celler skyddar kroppen mot virus och bakterier.
  • Minskar förkylningstiden  – Zink minskar längden som en förkylning håller i sig. I en metastudie av 15 tester med över 1 300 deltagare blev de som tog zinktabletter under förkylningen friska snabbare än de som fick placebo.
  • Hjälper sårläkning – Zink har visat sig minska läkningstiden av sår. Lokalbehandling med zink ska enligt studier hjälpa såren att läka.
  • Motverkar hudrelaterade problem – Ungefär 5% av huden består av zink, och har man brist av mineralen så kan problemhud uppstå i form av acne.
  • Hjälper inlärning och minnet – Den största koncentrationen av zink hittar man i hippocampus, hjärnans minnescentral. Dock samlas inte dinna minnen i hippocampus, snarare agerar denna del av hjärnan koppling som möjliggör kommunikation för alla andra delar av hjärnan. Hippocampus hjälper ditt kort- och långtidsminne samt lokalsinne.
  • Behandlar diarré – Zink spelar en viktig roll i magen och tarmfloran.
  • Minskar oxidativ stress – Zink har en antiinflammatorisk egenskap som minskar oxidativ stress, en typ av stress som är kopplad till många kända sjukdomar. Primärt hjälper zink till att reglera mängden fria radikaler, som i för stora mängder producerar oxidativ stress.
  • Hjälper matsmältningen – Zink agerar cofaktor i över 40 olika enzymer. Enzymer hjälper kroppen att bryta ned och utvinna enrgi och näring från maten.
  • Hjälper barn att växa – Zinkbrist har en koppling till kortväxthet och lätt anemi. Zink ökar nivåerna hemoglobin, vilket är en protein som man hittar i röda blodceller. Hemoglobin transporterar syre, och därför kan de med stora brister på zink även känna sig trötta och svaga. Zinkbrist som åtgärdas har visat sig påverka tillväxten, och barn som återställt nivåerna har då växt upp emot 13 centimeter på ett år.
  • Fertilitet – Hälsosamma mängder zink bidrar till en förbättrad spermiekvalitét. I extrema fall av zinkbrist kan det leda till infertilitet för män.

Typer av zinktillskott

Läser man gå ingredienserna för zinktillskott ser man att de kan innehålla olika typer av zink: Zinkcitrat, zinksulfat och zinkpikolinat för att nämna några.

Zinkglukonat är ett billigt alternativ som absolut kommer höja zinknivåerna i din kropp.

Zinkpikolinat ska enligt studier tas upp bäst av alla varianter, men kostar lite mer.

Zinksulfat har visat sig vara effektiv mot att minska acne.

Gemensamt för ziktillskott är att de alla kommer höja zinknivåerna.

Dosering

Rekommenderat dagligt intag (RDI) för zink

Män: 11 mg / dag
Kvinnor: 8 mg / dag. För gravida kvinnor rekommenderas 9 mg, och för ammande kvinnor rekommenderas 11 mg / dag.

Barn under 2 år behöver 5 mg. Barn mellan 2-5 år behöver 6 mg. Flickor mellan 10-13 år behöver 8 mg, medans pojkar behöver 11 mg. Flickor mellan 14-17 år behöver 9 mg, medans pojkar behöver 12 mg.

Zinkbrist

Vem ska ta zinktillskott?

Zinktillskott rekommenderas för dig som inte får i sig tillräckliga mängder från maten. Ett kosttillskott är endast rekommenderat som just det – ett tillskott till din befintliga kost. En varierad kost är att rekommendera för att undvika alla typer av brist på näringsämnen. Zinktillskott är till för dig som har zinkbrist och inte får i dig tillräckliga mängder från maten.

För vissa människor tas inte zink upp lika effektivt som för andra. Detta kallas för malabsorption. Personer med kroniska sjukdomar som diabetes och cancer är i riskzon för att inte kunna ta upp zink effektivt.

Är zinkbrist vanligt?

I Sverige är zinkbrist inte vanligt. Världen över är det dock vanligt, och hela tre av fyra personer får inte i sig tillräckliga mängder. Dock är zink en av de mineraler som flest svenskar ha brist på.

Zinkbrist kan leda till många problem relaterade till hår, hud och naglar. Zinkbrist är mer vanligt förekommen hos veganer och vegetarianer, och för dig som inte äter en varierad kost. Har man haft zinkbrist länge så är det svårt att veta om det utan att göra ett test. Upplever du någon eller några av nedan symtom så kan du ha zinkbrist.

Veganer och vegetarianer

För veganer och vegetarianer rekommenderas en varierad kost innehållandes bl.a. bönor, linser och nötter. Med varierad kost bör tillräckliga mängder zink inte vara ett problem att få i sig. Bra att veta är dock att växtbaserad kost innehåller ett fytonäringsämne som heter fetinsyra. Fetinsyra har visat sig vara hälsosamt för kroppen, men kan hämma upptag av mineraler. Därför kan det vara nödvändigt för veganer och vegetarianer att få i sig något över RDI, eller komplettera med mat som ökar upptagningen av mineraler (exempelvis lök)

Hur vet man om man har zinkbrist?

Det finns ett par sätt man kan testa zinkbrist. Man kan göra zinktest hemma eller på ett labb. De symtom man har beror inte alltid på zinkbrist.

  • Testa på labb
    – Zinkbrist och en rad andra brister på vitaminer, mineraler och andra viktiga näringsämnen kan man mäta med blodprov på exempelvis Werlabs.
  • Gör ett zinktest hemma
    – Ett enkelt test du kan göra hemma går ut på att använda smaklökarna för att ta reda på om man har zinkbrist. Bland ut zinksulfat (0,1%) med vatten och håll blandningen i munnen i 20 sekunder. Smakar det ingenting så har du garanterat zinkbrist. Smakar det lite metalliskt har du en mildare brist på zink. Om det smakar äckligt så är dina zinkvärden normala.
  • Slicka på datorskärmen
    – Ett annat roligt test är att slicka datorskärmen likt ett kuvert. Om du upplever en stark smak tyder det på zinkbrist. Är det en mildare smak så är det betydligt mindre risk för att du har för lite zink i kroppen.

Symtom vid zinkbrist

  • Håravfall & hårproblem
  • Minskad aptit
  • Nedsatt mörkersyn
  • Minskad koncentrationsförmåga
  • Långsam återhämtning efter träning
  • Diarré
  • Långsam tillväxt hos barn

Zinkbrist brukar oftast kopplas i samband med brist på andra mineraler, som magnesium och järn. Zink behövs även i kroppen för att kunna ta upp a-vitamin och för produktion av testosteron.

Kan man ta för mycket zink?

Zink är precis som andra mineraler dåligt för kroppen i för stora mängder.
Övre gräns enligt europeiska Livsmedelssäkerhetsmyndigheten: 25 mg / dag.