BÄSTA PROTEINPULVRET

HUR GENOMFÖRDES TESTET?

Vi har både testat proteinpulver och läst omdömen för att kora testvinnarna. Produkterna har utvärderats på smak, konsistens, pris och biologiskt värde. Efter produkterna hittar du en praktisk köpguide som underlag inför ditt köp.

KÖPTIPS

  • Whey / vassle: Bästa valet för de flesta. Om du inte är vegan eller känslig så är vassle ”the way to go”.
  • Kasein: Alternativ proteinkälla om kroppen inte reagerar bra på whey, eller som komplement innan läggdags.
  • Äggprotein – Rekommenderas för laktosintoleranta. Fullvärdigt protein med nästan inget fett och kolhydrater.
  • Sojaprotein – Veganskt & gluten/laktosfritt: Sojaprotein är det bästa alternativet för veganer. Annars rekommenderas blandprotein för att få i dig alla essentiella aminosyror. Exempel på blandningar är ris, bönor, ärtor & havre, som kompletterar varandra väl.
  • Varumärke: Välj ett etablerat varumärke så kommer kvalitet, pris, smak och blandbarhet hålla hög nivå.

BÄST I TEST

① | Core Whey Protein

Core Whey Protein

TOTALT BETYG

Över 600 positiva omdömen. Oslagbart pris, smaker i toppklass och väletablerat varumärke. Ett givet val.

SMAK 90p / 100p
KONSISTENS 80p / 100p
PRIS 90p / 100p

Prisvärd & enkel att blanda
Lägligt nog går förstaplatsen till ett av de billigare proteinpulvren på marknaden: Core Whey Protein. Framför allt gillar vi smaken samt hur enkelt det är att blanda pulvret. Core Whey Protein gifter sig fint både med vatten och mjölk. Det går utmärkt att blanda med sked.

Som namnet avslöjar är detta ett whey protein (även kallat vassleprotein). Whey innehåller alla de 9 essentiella aminosyrorna som man behöver. Pulvret är rikt på BCAA, vilket är proteiner som din kropp snabbt kan ta upp. Perfekt efter träning då proteinsyntesen är som högst. Men man kan såklart dricka proteinpulver när som helst.

Smaktest
Choklad Jordnötssmör – 8/10 (godast med mjölk)
Choklad milkshake – 7/10
Cookies & Cream – 7/10
Päron Vanilj Split – 6/10
Jordgubb Banan Split – 5/10
Listan kommer fyllas på allteftersom vi testar fler smaker.

Dosering
Per 100 gram får du hela 75 gram protein. En servering ger 25 gram protein, vilket motsvarar 1/6 av vad de flesta tränande individer behöver. Det går utmärkt att ta fler serveringar per dag, eller i samma runda.

PREMIUM

② | 100% Whey Gold Standard

100% Whey Gold Standard Optimum Nutrition

TOTALT BETYG

Premiumprodukt med störst andel protein.

SMAK 80p / 100p
KONSISTENS 80p / 100p
PRIS 40p / 100p

En riktig klassiker
Ingen topplista av värde glömmer bort klassikern 100% Whey Gold Standard från Optimum Nutrition. Det enkelblandade proteinpulvret består av vassleisolat som har filtrerats bort från det mesta fett och laktos. Vassle tas snabbt upp i kroppen och ger den näring dina muskler behöver för att kunna bygga sig starkare.

Dosering
Whey Gold Standard kommer i elva olika smaker, och ger dig 79 gram protein per 100 gram. Det är inget tvivel om att Whey Gold Standard är ett premiumval. En rekommenderad servering innehåller 24 gram protein, och fungerar bra som komplement exempelvis efter träningen eller innan sängdags. Du kan enkelt blanda pulvret med en sked utan att det klumpar. Efter träningen är man som mest mottaglig för protein, och det är därför bäst att få i sig protein strax efter. Whey tas upp snabbare än andra typer av protein i kroppen, vilket gör det extra bra efter gymmet.

Hög kvalitét är ledordet
Gold Standard har funnits länge, och tillverkarna Optimum Nutrition håller hög kvalitet på sina produkter. Om du letar efter ett lyxigare alternativ så är det givet – välj Whey Gold Standard!

 Blandas enkelt utan klumpar
 Mycket god smak

KASEINPROTEIN

③ | SmartSupps Casein

SmartSupps Casein

TOTALT BETYG

Förstavalet när det kommer till kasein.

SMAK 70p / 100p
KONSISTENS 80p / 100p
PRIS 80p / 100p

Kaseinpulver
SmartSupps Casein är ett proteinpulver baserat på mjölkprotein, så kallat kaseinprotein. Mjölkprotein bryts inte ner lika snabbt, och är därför perfekt innan läggdags eller om man vet att man inte kommer få i sig protein på några timmar. Kaseinpulver är alltid bra att ha hemma just av denna anledning.

Ett favoritmärke
SmartSupps är det märke jag personligen handlat mest från genom åren (speciellt deras gainer). SmartSupps Casein är ett svensktillverkat proteinpulver som håller hög kvalitet och låga priser samridigt. De lägger väldigt lite pengar på marknadsföring och paketering. Det gör att SmartSupps kan leverera proteinpulver till fina priser, och samtidigt hålla hög kvalitet på sina produkter.

 Billigaste kaseinproteinet!
 Svensktillverkat

LAKTOSFRITT

④ | Core Egg Protein

TOTALT BETYG

Laktosfritt alternativ till whey. Bra näringsprofil.

SMAK 70p / 100p
KONSISTENS 70p / 100p
PRIS 50p / 100p

Laktosfritt
Eggprotein är det bästa alternativet för laktosintoleranta. Äggprotein har ett högt biologiskt värde som innehåller alla de 9 essentiella aminosyrorna. Proteinpulvret utvinns av äggvita, och innehåller nästan inget fett och kolhydrater. Blanda med vatten eller laktosfri mjölk för ett enkelt sätt att nå dina dagliga proteinbehov.

LCHF
Äggivta har en näringsprofil med väldigt få kolhydrater, därav spelar denna produkt väl med LCHF-dieten, eller i andra sammanhang där du inte vill få i dig mycket kolhydrater, exempelvis ketos.

VEGANSKT PROTEIN

⑤ | Vegan Protein

TOTALT BETYG

Bra proteinblandning för veganer och de som inte vill använda whey.

SMAK 70p / 100p
KONSISTENS 50p / 100p
PRIS 60p / 100p

Bästa alternativet för veganer
Sojaprotein är en komplett proteinkälla som lämpar sig för veganer, glutenintoleranta och laktosintoleranta. Produkten utvinns av sojabönor, som innehåller alla essentiella aminosyror till skillnad från många andra veganska proteinkällor.

Smaktest
Star nutrition lyckas bra med att minska den, i andra sojaproteiner, överväldigande mjölaktiga smaken.
Chocolate – 7/10
Naturell – 6/10 – Smakar havremjölk
Vanilla – 6/10

VEGANSK PROTEINMIX

⑥ | Vegan Protein

TOTALT BETYG

Bra proteinblandning för veganer och de som inte vill använda whey.

SMAK 70p / 100p
KONSISTENS 60p / 100p
PRIS 60p / 100p

Ett veganskt protein
Det veganska proteinet från Self Omninutrition är det bästa veganska proteinpulver jag testat, något jag själv på senare tid har börjat använda mig mer av. Det är en veganmix (100% vegansk) av hampaprotein, risprotein och havreprotein. Veganska proteinpulver är bra för dig med överkänsligheter och allergier, som annars kan försämras av exempelvis kasein och vassle. Du får 68gram protein per 100 gram, och 18 gram protein per rekommenderad servering. Hampa, ris och havreprotein är även rika på omega 3, vitaminer, mineraler och fibrer. Det gör Vegan Protein till ett näringsrikt och sunt val.

Ett skonsamt alternativ
Vegan Protein från Self Omninutrition är ett mer skonsamt och hälsosamt val av proteinpulver. Det vänder lite på ”steken” av uppfattningen att proteinpulver skulle vara dåligt för hälsan, och omvandlar proteinpulver till ett nyttigare alternativ. Det känns inte alls lika tungt som många andra proteinpulver, utan ger en alldeles lagom mättnadskänsla. Om du letar efter ett hälsosamt proteinpulver så kan jag varmt rekommendera en vegansk proteinkälla.

Kvalitet kostar
Nackdelen med alla veganska proteinpulver är att de kostar mer än många övriga alternativ. Men det är utan tvekan värt att ge ett försök om man endast har testat whey och vassle tidigare.

 Vegansk
 Ekologisk
 Skonsam för magen

POPULÄRT VAL

⑦ | Whey 80

TOTALT BETYG

Ett alternativ till testvinnaren om du vill handla från Gymgrossisten

SMAK 70p / 100p
KONSISTENS 60p / 100p
PRIS 60p / 100p

Whey 80 från Star Nutrition innehåller vassleprotein. Med 76 gram protein / 100 gram, och 25 gram protein per rekommenderad servering, har Whey 80 tagit Sverige med storm och blivit det mest populära proteintillskottet i landet. Choklad är ett säkert kort, men den personliga favoriten är cookies and cream. Godast blir det om man blandar ut med mjölk. Star Nutrition är ett undermärke till Gymgrossisten. Du kan därför vara säker på att kvalitéten är bra.

Tips! Enligt egen erfarenhet behöver man använda en liten mixer för att blanda pulvret, då det annars kan klumpa sig något – om man inte står och blandar länge.

 Väl etablerat & kvalitativt varumärke
 Snabb leverans

Köpguide

Fördelar med proteinpulver

  • Muskelbyggning: Proteinpulver hjälper dig med muskelökning återhämtning
  • Prisvärt: Billigaste proteinkällan.
  • Enkelt: Enkelt och snabbt sätt att nå sitt dagliga behov av protein.
  • Praktiskt: Lätt att blanda i en shake och ta med sig. Utmärkt som mellanmål eller efter träningen.
  • Variation: Finns i många goda smaker.

Proteinkällor

✔ Rekommenderad proteinkälla:

Vassle / Whey

Det mest populära kallas för vassle, mer från engelskans whey. Det är ett protein som förekommer i mjölk, och är den billigaste källan av protein – billigare än ägg, tonfisk och kött. Vassleprotein innehåller en stor andel av de essentiella aminosyrorna l-leucin, l-valin och l-isoleucin (det som BCAA består av). Detta gör vassle till det proteinpulver med högst biologiskt värde. Dessa essentiella aminosyror behöver inte brytas ned av kroppen och kan därför absorberas mycket snabbt. Detta gör att proteinsyntesen kan börja, dvs. uppbyggnaden av proteiner i cellerna.

Vassle är ett mycket bra kosttillskott att använda efter träningen, då dina muskler kan utnyttja proteinsyntesen till fullo. Även på morgonen när kroppen inte fått i sig näring på flera timmar. Men det går givetvis utmärkt att ta vassleprotein när som helst. Ett billigt och gott kosttillskott att blanda med vatten eller mjölk.

  • Billigast
  • Högt biologiskt värde
  • Tas snabbt upp av kroppen.

För de allra flesta kommer ett wheyprotein (även kallat vassleprotein) vara det bästa alternativet. Ta bara andra typer av protein om du inte kan eller har anledning till att inte vilja ta whey. (ex. vegan, irriterad mage)

✔ Alternativ eller komplement till Whey:

Kasein

Kaseinprotein bryts ned långsammare i kroppen och kan vara ett bra kosttillskott att ta innan läggdags, eller om man vet att man inte kommer kunna få i sig protein på ett par timmar. Även kasein utvinns från mjölk, och ungefär 80% av proteinet från mjölk består av kasein.

Kasein förhindrar muskelnedbrytning bättre än vassle i och med att proteinet bryts ned långsammare. Detta är gynnsamt exempelvis när du ska sova eller eller då man inte kan förse kroppen med protein under en längre tid. Mättnadskänslan håller längre, vilket är fördelaktigt när du deffar.

  • Bra när du deffar
  • Perfekt innan läggdags

Testa ett kaseinprotein om din kropp inte kan hantera whey bra, eller som komplement innan läggdags.

✔ För laktosintoleranta rekommenderas:

Äggprotein

För laktosintoleranta är äggprotein ett bra alternativ till kasein och vassle. Det har ett högt biologiskt värde och en något längre nedbrytningsprocess än whey.

  • Bästa valet för laktosintoleranta

✔ För veganer rekommenderas:

Sojaprotein

Sojaprotein är ett vegetabiliskt protein med högt biologiskt värde. Till skillnad från många andra veganska alternativ så innehåller sojaprotein alla de 9 essentiella aminosyrorna som kroppen behöver. Sojaprotein är fri från både gluten och laktos, och ger en lång mättnadskänsla.

  • Veganskt
  • Laktos- & glutenfritt.

Blandprotein

Gillar du inte sojaprotein så finns det blends innehållandes exempelvis ärt, havre- & risprotein. Anledningen till att de blandas är för att få ett fullvärdigt proteininnehåll, då många veganska proteinkällor inte innehåller alla 9 essentiella aminosyror.

KÖPTIPS

Varumärke: Köper du från ett väletablerat varumärke som Gymgrossistens Star Nutrition, Svenskt Kosttillskott och SmartSupps, så kan du gå i god med att kvalitet, pris, smak och blandbarhet kommer vara bra. Priserna för proteinpulver från kända varumärken är så pass låga, så det finns egentligen inget incitament till att köpa från mindre kända aktörer.

Pris: Större och enklare plastförpackningar är i regel billigare än de i mindre förpackningar. Tack vare hög efterfrågan och tuff konkurrens är proteinpulver väldigt billig källa till protein – faktiskt billigare än andra proteinkällor som exempelvis ägg, mjölk och kött.

Smak: Choklad är ett bra val sett till smak om man vill spela det säkert.

Blandbarhet: Komplettera ditt proteinpulver med en shaker som har filter för enkel blandning. Att blanda med sked går men tar längre tid och man man kan oftast då inte blanda mer än 20-30 gram pulver utan att det klumpar sig.

Användartips

Dosering

Dagligt behov för tränande individer: 140-180 gram.
Innehåll per 100 gram: ca. 75 gram.
Innehåll per servering: ca. 25 gram.

För personer som vill bygga muskler brukar man rekommendera 1,5-2,2 gram protein / kilo kroppsvikt. Att äta större andel protein gör inte att man bygger mer muskler. Processen för proteinsyntes, alltså muskelökning, pågår i ca 24-48 timmar efter fysisk aktivitet. Under denna tid är det som viktigast att du har protein och andra makronäringsämnen i din kropp.

Ett gram protein innehåller 4,1 kcal. Ungefär 10-15 procent utav kalorierna i kosten bör innehålla protein.

Att även få i sig tillräckligt med kalorier från kolhydrater och fetter är mycket viktigt. Annars används proteinet som bränsle i kroppen, istället för att hjälpa till med andra processer som att reparera musklerna. Tränar man och inte får i sig tillräckligt med kalorier, bryts alltså kroppen ner och kan inte byggas upp igen. Detta kallas för en katabolisk stat, och är nödvändigt när man deffar. Man kan även, genom att äta ungefär 80% av sina kalorier från fett, hamna i ketos och använda fett som bränsle för kroppen.

Det finns en missuppfattning av denna studie där misstolkningen lyder att kroppen endast kan ta upp 20 gram protein efter träningen. Du kan med säkerhet få i dig mer än 20 protein i kroppen i en sittning, och din kropp kommer kunna ta vara på allt. Hur mycket protein du egentligen kan ta upp per timma / måltid beror på många faktorer som kön, ålder och hur vältränad du är för att nämna några. Men även detta något som inte är värt att fundera på mer än så.

När ska jag ta proteinpulver?

Du kan ta proteinpulver när som helst, men bäst effekt får du direkt efter träningen. Då är proteinsyntesen som högst, och det är då kroppen behöver protein som mest. Efter träningen är ett whey protein det bästa alternativet. Whey tas upp snabbare av kroppen än andra proteinkällor. Innan läggdags eller när man inte kommer få i sig några protein på länge, så är ett vassleprotein det bästa valet. Vassleprotein har en längre utsöndring, vilket gör att du kan förse din kropp med protein under hela natten. Det går såklart fint att ta whey innan läggdags, och vassle innan träningen, men det är inte optimalt. Oftast så har man bara en typ av proteinpulver, och att man exempelvis tar whey istället för vassle innan läggdags kommer inte vara avgörande för din träning. Du kommer med andra ord ändå kunna bygga muskler.

Så mycket protein innehåller:

En banan: 1 gram
Ett ägg: 7 gram
Tonfisk på burk: 25 gram
Kvarg (100g): 12 gram
Sojabönor (100g): 34 gram
Jordnötter (100g): 26 gram
Whey-100 (100g – proteinpulver): 85 gram
Sojaprotein: (100g – proteinpulver) 91 gram

Man kan med enkelhet förstå varför proteintillskott är ett bra sätt att få i sig det dagliga behovet för muskelbyggning. Billigt, gott och praktiskt, helt enkelt.

Information om protein

Vad är protein?

Protein är byggstenen för muskler. Våra muskler består faktiskt av protein, och när man tränar bryts proteinet ned. Protein består av långa kedjor av aminosyror och förekommer till störst andel i kött, fisk, ägg, mjölkprodukter och bönor. 20 olika aminosyror finns, varav 9 är essentiella och måste konsumeras från kost. Resterande 11 icke-essentiella aminosyror kan skapas i kroppen.
Proteinet har många viktiga uppgifter i kroppen, som att bygga upp celler och bilda enzymer. I en vanlig kost får man i sig tillräckligt med protein för att underhålla dessa funktioner (ungefär 60 gram). Om man är aktiv och tränar, bryts musklerna ned under träningen. För att kroppen ska kunna reparera sig behövs protein. Utför man många fysiska aktiviteter kan ett ökat intag av protein förbättra återuppbyggnaden av musklerna och på så sätt höja din prestationsförmåga. Med protein i kroppen efter träningen minskar nedbrytningen av dina muskler.

Proteineffektivitet & DIAAS

Proteinkällor har olika mänger och typer av aminosyror, vilket man kan mäta. I vissa tester använder man PER (Protein Efficiency Ratio), vilket är en utdaterad metod för att mäta viktökning i förhållande till proteintyp. Dock upptäcke man många brister med metodiken.

Den vanligaste metoden för att mäta proteineffektivitet kallas för PDCAAS. Det är en mätning på proteinkvalitet, och hjälper oss förstå hur mycket protein som tas upp i kroppen från olika proteinkällor. PDCAAS tittar på mängden protein som det finns minst av utav de essentiella aminosyrorna. För att en proteinkälla ska kunna tilldelas ett betyg måste källan innehålla alla de 9 essentiella aminosyrorna. En källa kan endast tilldelas poängen 0 eller 1.

En tredje, och nyare metod, kallas för DIAAS, Digestible Indispensable Amino Acid Score. Den grundar sig på PDCAAS metodik, men kan istället tilldelas högre poäng beroende på hur bra proteinkällan är.