PROTEINPULVER BÄST I TEST

ⓘ Vi har testat alla proteinpulver som nĂ€mns i testet.
Proteinpulvren utvÀrderas pÄ: smak, konsistens, pris, proteinhalt, biologiskt vÀrde.

BÄST I TEST

Core Whey Protein

CORE whey protein

5/5

KRAFTFULL

100% Whey Gold Standard Optimum Nutrition

whey gold

4.6/5

KASEIN

smartsupps casein

4.5/5

LAKTOSFRI

core egg protein

4.3/5

VEGANSK

healthwell-vegan-protein-stor

vegan protein

4/5

ⓘ Vi har testat alla proteinpulver som nĂ€mns i testet.
Proteinpulvren utvÀrderas pÄ: smak, konsistens, pris, proteinhalt, biologiskt vÀrde.

KÖPTIPS

BĂ€st i test

CORE WHEY PROTEIN

Core Whey Protein

Över 600 positiva omdömen. Oslagbart pris, smaker i toppklass och vĂ€letablerat varumĂ€rke. Ett givet val.

PrisvÀrd & enkel att blanda

LÀgligt nog gÄr förstaplatsen till ett av de billigare proteinpulvren pÄ marknaden: Core Whey Protein. Framför allt gillar vi smaken samt hur enkelt det Àr att blanda pulvret. Core Whey Protein gifter sig fint bÄde med vatten och mjölk. Det gÄr utmÀrkt att blanda med sked.

Som namnet avslöjar Àr detta ett whey protein (Àven kallat vassleprotein). Whey innehÄller alla de 9 essentiella aminosyrorna som man behöver. Pulvret Àr rikt pÄ BCAA, vilket Àr proteiner som din kropp snabbt kan ta upp. Perfekt efter trÀning dÄ proteinsyntesen Àr som högst. Men man kan sÄklart dricka proteinpulver nÀr som helst.

Smaktest

Choklad Jordnötssmör – 8/10 (godast med mjölk)
Choklad milkshake – 7/10
Cookies & Cream – 7/10
PĂ€ron Vanilj Split – 6/10
Jordgubb Banan Split – 5/10
Listan kommer fyllas pÄ allteftersom vi testar fler smaker.

Dosering

Per 100 gram fÄr du hela 75 gram protein. En servering ger 25 gram protein, vilket motsvarar 1/6 av vad de flesta trÀnande individer behöver. Det gÄr utmÀrkt att ta fler serveringar per dag, eller i samma runda.

premium

100% WHEY GOLD STANDARD

100% Whey Gold Standard Optimum Nutrition

Mest whey-protein per 100 g

En riktig klassiker

Ingen topplista av vÀrde glömmer bort klassikern 100% Whey Gold Standard frÄn Optimum Nutrition. Det enkelblandade proteinpulvret bestÄr av vassleisolat som har filtrerats bort frÄn det mesta fett och laktos. Vassle tas snabbt upp i kroppen och ger den nÀring dina muskler behöver för att kunna bygga sig starkare.

DOSERING

Whey Gold Standard kommer i elva olika smaker, och ger dig 79 gram protein per 100 gram. Det Àr inget tvivel om att Whey Gold Standard Àr ett premiumval. En rekommenderad servering innehÄller 24 gram protein, och fungerar bra som komplement exempelvis efter trÀningen eller innan sÀngdags. Du kan enkelt blanda pulvret med en sked utan att det klumpar. Efter trÀningen Àr man som mest mottaglig för protein, och det Àr dÀrför bÀst att fÄ i sig protein strax efter. Whey tas upp snabbare Àn andra typer av protein i kroppen, vilket gör det extra bra efter gymmet.

Hög kvalitet Àr ledordet

Gold Standard har funnits lĂ€nge, och tillverkarna Optimum Nutrition hĂ„ller hög kvalitet pĂ„ sina produkter. Om du letar efter ett lyxigare alternativ sĂ„ Ă€r det givet – vĂ€lj Whey Gold Standard!

kaseinprotein

SMARTSUPPS CASEIN​

Förstavalet nÀr det kommer till kasein

KASEINPULVER

SmartSupps Casein Àr ett proteinpulver baserat pÄ mjölkprotein, sÄ kallat kaseinprotein. Mjölkprotein bryts inte ner lika snabbt, och Àr dÀrför perfekt innan lÀggdags eller om man vet att man inte kommer fÄ i sig protein pÄ nÄgra timmar. Kaseinpulver Àr alltid bra att ha hemma just av denna anledning.

ETT FAVORITMÄRKE

SmartSupps Àr det mÀrke jag personligen handlat mest frÄn genom Ären (speciellt deras gainer). SmartSupps Casein Àr ett svensktillverkat proteinpulver som hÄller hög kvalitet och lÄga priser samridigt. De lÀgger vÀldigt lite pengar pÄ marknadsföring och paketering. Det gör att SmartSupps kan leverera proteinpulver till fina priser, och samtidigt hÄlla hög kvalitet pÄ sina produkter.

laktosfritt

CORE EGG PROTEIN​

Laktosfritt alternativ till whey. Bra nÀringsprofil.

Laktosfritt

Eggprotein Ă€r det bĂ€sta alternativet för laktosintoleranta. Äggprotein har ett högt biologiskt vĂ€rde som innehĂ„ller alla de 9 essentiella aminosyrorna. Proteinpulvret utvinns av Ă€ggvita, och innehĂ„ller nĂ€stan inget fett och kolhydrater. Blanda med vatten eller laktosfri mjölk för ett enkelt sĂ€tt att nĂ„ dina dagliga proteinbehov.

LCHF

Äggivta har en nĂ€ringsprofil med vĂ€ldigt fĂ„ kolhydrater, dĂ€rav spelar denna produkt vĂ€l med LCHF-dieten, eller i andra sammanhang dĂ€r du inte vill fĂ„ i dig mycket kolhydrater, exempelvis ketos.

vegansk

SOY PROTEIN ISOLATE​

Komplett proteinkÀlla för veganer och de som inte vill anvÀnda whey.

BÀsta alternativet för veganer

Sojaprotein Àr en komplett proteinkÀlla som lÀmpar sig för veganer, glutenintoleranta och laktosintoleranta. Produkten utvinns av sojabönor, som innehÄller alla essentiella aminosyror till skillnad frÄn mÄnga andra veganska proteinkÀllor.

Smaktest

Star nutrition lyckas bra med att minska den, i andra sojaproteiner, övervÀldigande mjölaktiga smaken.
Chocolate – 7/10
Naturell – 6/10 – Smakar havremjölk
Vanilla – 6/10

vegansk mix

VEGAN PROTEIN​

Bra proteinblandning för veganer och de som inte vill anvÀnda whey.

Premiumprodukt

Det veganska proteinet frÄn Self Omninutrition Àr det bÀsta veganska proteinpulver jag testat, nÄgot jag sjÀlv pÄ senare tid har börjat anvÀnda mig mer av. Det Àr en veganmix (100% vegansk) av hampaprotein, risprotein och havreprotein. Veganska proteinpulver Àr bra för dig med överkÀnsligheter och allergier, som annars kan försÀmras av exempelvis kasein och vassle. Du fÄr 68gram protein per 100 gram, och 18 gram protein per rekommenderad servering. Hampa, ris och havreprotein Àr Àven rika pÄ omega 3, vitaminer, mineraler och fibrer. Det gör Vegan Protein till ett nÀringsrikt och sunt val.

Skonsam

Vegan Protein frĂ„n Self Omninutrition Ă€r ett mer skonsamt och hĂ€lsosamt val av proteinpulver. Det vĂ€nder lite pĂ„ ”steken” av uppfattningen att proteinpulver skulle vara dĂ„ligt för hĂ€lsan, och omvandlar proteinpulver till ett nyttigare alternativ. Det kĂ€nns inte alls lika tungt som mĂ„nga andra proteinpulver, utan ger en alldeles lagom mĂ€ttnadskĂ€nsla. Om du letar efter ett hĂ€lsosamt proteinpulver sĂ„ kan jag varmt rekommendera en vegansk proteinkĂ€lla.

Kvalitet kostar

Nackdelen med alla veganska proteinpulver Àr att de kostar mer Àn mÄnga övriga alternativ. Men det Àr utan tvekan vÀrt att ge ett försök om man endast har testat whey och vassle tidigare.

populÀr

WHEY 80​

PopulÀrt val och alternativ till testvinnaren

Vassle

Whey 80 frÄn Star Nutrition innehÄller vassleprotein. Med 76 gram protein / 100 gram, och 25 gram protein per rekommenderad servering, har Whey 80 tagit Sverige med storm och blivit det mest populÀra proteintillskottet i landet. Choklad Àr ett sÀkert kort, men den personliga favoriten Àr cookies and cream. Godast blir det om man blandar ut med mjölk. Star Nutrition Àr ett undermÀrke till Gymgrossisten. Du kan dÀrför vara sÀker pÄ att kvalitéten Àr bra.

Tips! Enligt egen erfarenhet behöver man anvĂ€nda en liten mixer för slippa klumpar med detta pulvret – alternativt fĂ„r man blanda lĂ€nge.

KÖPGUIDE

Fördelar med proteinpulver

  • Muskelbyggning: Proteinpulver hjĂ€lper dig med muskelökning & ÄterhĂ€mtning
  • PrisvĂ€rt: Billigaste proteinkĂ€llan.
  • Enkelt: Enkelt och snabbt sĂ€tt att nĂ„ sitt dagliga behov av protein.
  • Praktiskt: LĂ€tt att blanda i en shake och ta med sig. UtmĂ€rkt som mellanmĂ„l eller efter trĂ€ningen.
  • Variation: Finns i mĂ„nga goda smaker.

Vilken proteinkÀlla Àr bÀst?

Rekommenderad – Vassle / Whey

Det mest populĂ€ra kallas för vassle, mer frĂ„n engelskans whey. Det Ă€r ett protein som förekommer i mjölk, och Ă€r den billigaste kĂ€llan av protein – billigare Ă€n Ă€gg, tonfisk och kött. Vassleprotein innehĂ„ller en stor andel av de essentiella aminosyrorna l-leucin, l-valin och l-isoleucin (det som BCAA bestĂ„r av). Detta gör vassle till det proteinpulver med högst biologiskt vĂ€rde. Dessa essentiella aminosyror behöver inte brytas ned av kroppen och kan dĂ€rför absorberas mycket snabbt. Detta gör att proteinsyntesen kan börja, dvs. uppbyggnaden av proteiner i cellerna.

Vassle Ă€r ett mycket bra kosttillskott att anvĂ€nda efter trĂ€ningen, dĂ„ dina muskler kan utnyttja proteinsyntesen till fullo. Även pĂ„ morgonen nĂ€r kroppen inte fĂ„tt i sig nĂ€ring pĂ„ flera timmar. Men det gĂ„r givetvis utmĂ€rkt att ta vassleprotein nĂ€r som helst. Ett billigt och gott kosttillskott att blanda med vatten eller mjölk.

  • Billigast
  • Högt biologiskt vĂ€rde
  • Tas snabbt upp av kroppen.

För de allra flesta kommer ett wheyprotein (Àven kallat vassleprotein) vara det bÀsta alternativet. Ta bara andra typer av protein om du inte kan eller har anledning till att inte vilja ta whey. (ex. vegan, irriterad mage)

Alternativ eller komplement – Kasein

Kaseinprotein bryts ned lĂ„ngsammare i kroppen och kan vara ett bra kosttillskott att ta innan lĂ€ggdags, eller om man vet att man inte kommer kunna fĂ„ i sig protein pĂ„ ett par timmar. Även kasein utvinns frĂ„n mjölk, och ungefĂ€r 80% av proteinet frĂ„n mjölk bestĂ„r av kasein.

Kasein förhindrar muskelnedbrytning bÀttre Àn vassle i och med att proteinet bryts ned lÄngsammare. Detta Àr gynnsamt exempelvis nÀr du ska sova eller eller dÄ man inte kan förse kroppen med protein under en lÀngre tid. MÀttnadskÀnslan hÄller lÀngre, vilket Àr fördelaktigt nÀr du deffar.

  • Bra nĂ€r du deffar
  • Perfekt innan lĂ€ggdags

Testa ett kaseinprotein om din kropp inte kan hantera whey bra, eller som komplement innan lÀggdags.

För laktosintoleranta – Äggprotein

För laktosintoleranta Àr Àggprotein ett bra alternativ till kasein och vassle. Det har ett högt biologiskt vÀrde och en nÄgot lÀngre nedbrytningsprocess Àn whey.

  • BĂ€sta valet för laktosintoleranta

För veganer – Sojaprotein

Sojaprotein Àr ett vegetabiliskt protein med högt biologiskt vÀrde. Till skillnad frÄn mÄnga andra veganska alternativ sÄ innehÄller sojaprotein alla de 9 essentiella aminosyrorna som kroppen behöver. Sojaprotein Àr fri frÄn bÄde gluten och laktos, och ger en lÄng mÀttnadskÀnsla.

  • Veganskt
  • Laktos- & glutenfritt.

För veganer – Blandprotein

Gillar du inte sojaprotein sÄ finns det blends innehÄllandes exempelvis Àrt, havre- & risprotein. Anledningen till att de blandas Àr för att fÄ ett fullvÀrdigt proteininnehÄll, dÄ mÄnga veganska proteinkÀllor inte innehÄller alla 9 essentiella aminosyror.

Övriga köptips

VarumÀrke: Köper du frÄn ett vÀletablerat varumÀrke som Gymgrossistens Star Nutrition, Svenskt Kosttillskott och SmartSupps, sÄ kan du gÄ i god med att kvalitet, pris, smak och blandbarhet kommer vara bra. Priserna för proteinpulver frÄn kÀnda varumÀrken Àr sÄ pass lÄga, sÄ det finns egentligen inget incitament till att köpa frÄn mindre kÀnda aktörer.

Pris: Större och enklare plastförpackningar Ă€r i regel billigare Ă€n de i mindre förpackningar. Tack vare hög efterfrĂ„gan och tuff konkurrens Ă€r proteinpulver vĂ€ldigt billig kĂ€lla till protein – faktiskt billigare Ă€n andra proteinkĂ€llor som exempelvis Ă€gg, mjölk och kött.

Smak: Choklad Àr ett bra val sett till smak om man vill spela det sÀkert.

Blandbarhet: Komplettera ditt proteinpulver med en shaker som har filter för enkel blandning. Att blanda med sked gÄr men tar lÀngre tid och man man kan oftast dÄ inte blanda mer Àn 20-30 gram pulver utan att det klumpar sig.

DOSERING

Dagligt behov för trÀnande individer: 140-180 gram.
InnehÄll per 100 gram: ca. 75 gram.
InnehÄll per servering: ca. 25 gram.

För personer som vill bygga muskler brukar man rekommendera 1,5-2,2 gram protein / kilo kroppsvikt. Att Àta större andel protein gör inte att man bygger mer muskler. Processen för proteinsyntes, alltsÄ muskelökning, pÄgÄr i ca 24-48 timmar efter fysisk aktivitet. Under denna tid Àr det som viktigast att du har protein och andra makronÀringsÀmnen i din kropp.

Ett gram protein innehÄller 4,1 kcal. UngefÀr 10-15 procent utav kalorierna i kosten bör innehÄlla protein.

Att Àven fÄ i sig tillrÀckligt med kalorier frÄn kolhydrater och fetter Àr mycket viktigt. Annars anvÀnds proteinet som brÀnsle i kroppen, istÀllet för att hjÀlpa till med andra processer som att reparera musklerna. TrÀnar man och inte fÄr i sig tillrÀckligt med kalorier, bryts alltsÄ kroppen ner och kan inte byggas upp igen. Detta kallas för en katabolisk stat, och Àr nödvÀndigt nÀr man deffar. Man kan Àven, genom att Àta ungefÀr 80% av sina kalorier frÄn fett, hamna i ketos och anvÀnda fett som brÀnsle för kroppen.

Det finns en missuppfattning av denna studie dÀr misstolkningen lyder att kroppen endast kan ta upp 20 gram protein efter trÀningen. Du kan med sÀkerhet fÄ i dig mer Àn 20 protein i kroppen i en sittning, och din kropp kommer kunna ta vara pÄ allt. Hur mycket protein du egentligen kan ta upp per timma / mÄltid beror pÄ mÄnga faktorer som kön, Älder och hur vÀltrÀnad du Àr för att nÀmna nÄgra. Men Àven detta nÄgot som inte Àr vÀrt att fundera pÄ mer Àn sÄ.

NÄR SKA JAG TA PROTEINPULVER?

Du kan ta proteinpulver nÀr som helst, men bÀst effekt fÄr du direkt efter trÀningen. DÄ Àr proteinsyntesen som högst, och det Àr dÄ kroppen behöver protein som mest. Efter trÀningen Àr ett whey protein det bÀsta alternativet. Whey tas upp snabbare av kroppen Àn andra proteinkÀllor. Innan lÀggdags eller nÀr man inte kommer fÄ i sig nÄgra protein pÄ lÀnge, sÄ Àr ett vassleprotein det bÀsta valet. Vassleprotein har en lÀngre utsöndring, vilket gör att du kan förse din kropp med protein under hela natten. Det gÄr sÄklart fint att ta whey innan lÀggdags, och vassle innan trÀningen, men det Àr inte optimalt. Oftast sÄ har man bara en typ av proteinpulver, och att man exempelvis tar whey istÀllet för vassle innan lÀggdags kommer inte vara avgörande för din trÀning. Du kommer med andra ord ÀndÄ kunna bygga muskler.

Hoppas att du fann vÄrt test hjÀlpsamt

LÀmna gÀrna ditt betyg!

Genomsnitt: 5 / 5. Antal betyg: 1