MULTIVITAMIN – BÄST I TEST & GUIDE

INTRODUKTION

Ett multivitamin kan vara fördelaktigt när du inte äter en varierad kost. Se multivitaminet som ett komplement till en annars näringsrik kost, så löper du minst risk att ha brist på samtliga ämnen.

HUR GENOMFÖRDES TESTET?

Vi har djupdykt i det viktigaste och utgått ifrån följande frågeställningar:

  • Finns det tillräckliga mängder av de vitaminer och mineraler som listas i innehållsförteckningen?
  • Är det vitaminer och mineraler som flest har brist på, exempelvis D-vitamin?
  • Håller ingredienserna hög nivå?
  • Är varumärket tillförlitligt?
  • Vilken multivitamin passar bäst utifrån kön, ålder och aktivitetsnivå?

KÖPTIPS

  • Ett multivitamin kan komplettera din kost och livsstil.
  • Äter du lite fisk? Överväg ett kosttillskott med D-vitamin.
  • Hitta ett multivitamin som är anpassad efter ålder, kön och aktivitetsnivå / livsstil.

Köpguide

Vilken multivitamin är bäst för dig?

Alla är olika, och vi behöver olika mängder av vitaminer och mineraler för att fungera optimalt. Även hos individen kan våra behov variera, exempelvis under olika årstider. För en tydlig överskådlighet kan man dela upp oss i grupper om kön, ålder och levnadsvanor. Men även inom dessa grupper finns det individuella skillnader. Vill man därför få en tydligare inblick i hur ens värden ställer sig i förhållande till RDI, så kan man göra ett blodprov hos vårdcentralen eller hos privata aktörer.

Nedan finns generella riktlinjer för olika grupper som referens när du letar efter ett multivitamin som passar dig bäst.

Det som löper högre risk för brist av vitaminer och mineraler är gravida, äldre, veganer, de som äter lite eller ingen fisk, och folk med ensidig kost.

Multivitamin för män

  • Män behöver större mängder av vitamin A, B6, E, Niacin, Riboflavin och Tiamin.
  • Brist på vitamin D är vanligt och rekommenderas som kosttillskott.

Multivitamin för kvinnor

  • Järnbrist är vanligt förekommande hos kvinnor, och vi rekommenderar därför att du hittar ett multivitamin innehållandes tillräckliga mängder järn (RDI: 15 milligram)
  • Detsamma gäller vitamin B9 (folsyra), vilket är extra viktigt för gravida kvinnor. (RDI för kvinnor: 400 mikrogram, RDI för gravida: 600 mikrogram)
  • Brist på vitamin D är vanligt och rekommenderas som kosttillskott.

Multivitamin för tränande individer

  • Aktiva individer som utsätter sig för fysisk träning behöver större mängder av vissa vitaminer, och därför rekommenderas ett multivitamin som är anpassat för träning.
  • Det finns multivitaminer som är specifikt anpassade för både aktiva män, och aktiva och kvinnor.

Multivitamin för barn

  • Hitta ett multivitamin som är anpassat för barnets ålder. Barn behöver olika mängder av vitaminer under deras uppväxt, och ofta behöver de mindre mängder än vuxna.

Multivitamin för veganer & vegetarianer

  • Ett vegetabiliskt D-vitamin rekommenderas, då brist på D-vitamin är vanligt förekommande hos veganer och vegetarianer.

Multivitamin för äldre

  • Vitamin B12 och Folat tas inte upp av kroppen lika bra när man blir äldre, och därför kan ett kosttillskott med dessa vitaminer vara bra.

Kan man överdosera på vitaminer och mineraler?

Ja, och i vissa fall kan det leda till allvarliga konsekvenser. Det krävs ett ganska kraftigt överskott i en längre period, eller en extrem överdos under en kortare period för att konsekvenser ska framkomma. Även för överdosering spelar individuella förutsättningar in.

Vitaminer som kan överdoseras (Fettlösliga vitaminer som lagras i kroppen)

  • A-vitamin: Typiska symtom är illamående, huvudvärk, trötthet.
  • D-vitamin: Kan leda till hyperkalcemi, förkalkning, svaghet och illamående.
  • E-vitamin: Överdosering kan minska immunförsvaret och försämra upptagandet av vissa läkemedel.
  • K-vitamin: Kan vara farligt för individer som tar blodförtunnande läkemedel.

Vitaminer som inte kan överdoseras (Vattenlösliga vitaminer som man kissar ut)

  • B-vitamin (både B6 & B12): Överdosering är ofarligt och kissas ut.
  • C-vitamin: Överdosering är ofarligt och kissas ut. Notera: Extrema mängder kan dock leda till njursten. Individer med njursten bör vara extra varsamma gällande intag av C-vitamin.
  • Även vitaminerna biotin, folat, niacin, pantotensyra, riboflavin och tiamin tillhör gruppen av vattenlösliga vitaminer.

Piller, brustabletter, pulver, kapslar – Fungerar alla former?

 

Varför rekommenderas en varierad kost?

De rekommenderade doserna av vitaminer och mineraler är individuella, och i tester går det endast att generalisera de rekommenderade doserna. Vetenskapen vet alltså inte exakt hur mycket av alla näringsämnen just du behöver baserat på tester. Därför rekommenderas en varierad kost, som historiskt sett har kunnat bistå med de näringsämnen som kroppen behöver för att kunna fungera optimalt.

Vad är vitaminer?

Vitaminer är molekyler som behövs för att vår kropp ska fungera som den ska. Det finns totalt 13 vitaminer som är livsnödvändiga. Varje vitamin har ett jobb att utföra i kroppen, och alla vitaminer jobbar stärka kroppen. Tillsammans hjälper de kroppen med allt från att stärka immunförsvaret, till att förbättra synen, till att reparera huden och mycket mer.

 

Vitamin Kännetecken RDI (enligt livsmedelsverket) & Övrig info
Vitamin A
  • Bidrar till normal syn och mörkerseende
  • Stärker huden och minskar förekomst av hudproblem som acne
  • Spelar viktig roll i vår utveckling och tillväxt
  • Kvinnor: 700 RE
  • Män: 900 RE
  • Finns i: Animaliska produkter, matfett, grönsaker, betakaroten
  • Brist: Inte vanligt, men lindrig brist förekommer
Vitamin B6
  • Behövs för proteinomsättning & glykogenomsättning
  • Bra för nervsystemets funktion
  • Bildning av röda blodkroppar
  • Bra för immunförsvaret
  • Kvinnor: 1,2 milligram
  • Män: 1,6 milligram
  • Finns i: Kött, ägg, mjölk, fullkornsbröd, frukt
  • Brist: Relativt ovanligt
Vitamin B12
  • Bildning av röda blodkroppar
  • Nödvändigt för cellernas ämnesomsättning
  • Vuxna: 2 mikrogram
  • Finns i: Animaliska produkter, berikade produkter
  • Brist: Vanligt hos veganer. Även vanligt hos äldre
Vitamin C
  • Hjälper sårläkningen
  • Stärker immunförsvaret
  • Hjälper kroppen producera kollagen
  • Ger dig mer energi
  • Vuxna: 75 milligram
  • Finns i: Citrusfrukter, grönsaker, apelsiner, broccoli
  • Brist: Ovanligt
Vitamin D
  • Stärker skelettet
  • Hjälper upptaget av kalcium
  • Spelar en viktig roll i immunförsvaret
  • Minskar risken för diabetes
  • Vuxna under 75: 10 milligram
  • Vuxna med låg solexponering: 20 milligram
  • Finns i: Fet fisk
  • Brist: Vanligt. Extra vanligt mellan september-april, samt hos veganer
Vitamin E
  • Hjälper mot hudproblem
  • Hjälper kroppen förvara glykogen
  • Skyddar vitamin A från oxidering
  • Kvinnor: 8 milligram
  • Män: 10 milligram
  • Finns i: Vegetabiliska oljor, avokado, ägg
  • Brist: Ovanligt
Vitamin K
  • Hjälper med blodkoagulering
  • Stärker benen
  • Vuxna: 70 mikrogram
  • Finns i: Bladgrönsaker, kött, mejeriprodukter
  • Brist: Ovanligt
Biotin
  • Nödvändig för fettsyraomsättningen
  • Stärker hår, hud och naglar
  • Bra för tarmfloran
  • RDI saknas. EFSA rekommenderar 40 mikrogram / dag
  • Finns i: Havregryn, äggula
  • Brist: Mycket ovanligt
Folat
  • Hjälper kroppen bilda nya celler och blodkroppar
  • Nödvändigt för fosters utveckling vid graviditet
  • Kvinnor: 400 mikrogram
  • Ammande kvinnor: 500 mikrogram
    Finns i: Mörkgröna bladgrönsaker, linser, frukt, bär
    Brist: Vanligt. Extra vanligt hos kvinnor & under graviditeten
Niacin
  • Hjälper kroppen reparera DNA
  • Behövs för omsättningen av protein, fett och kolhydrater
  • Kvinnor: 15 niacinekvivalenter
  • Män: 18 niacinekvivalenter
  • Finns i: Kyckling, fisk, spannmål, hårt bröd
  • Brist: Ovanligt
Pantotensyra
  • Hjälper omsättningen av fett och kolhydrater
  • RDI saknas. EFSA rekommenderar 5 milligram / dag, och 7 milligram / dag för ammande kvinnor
  • Finns i: Kött, baljväxter, fullkornsbröd
  • Brist: Ovanligt
Riboflavin
  • Hjälper nedbrytningen av makronutrienterna protein, fett och kolhydrater
  • Kvinnor: 1,2 milligram
  • Män: 1,5 milligram
  • Finns i: Kött, korv, ägg, bladgrönsaker, fullkorn
  • Brist: Relativt ovanligt
Tiamin
  • Hjälper omsättningen av protein och kolhydrater
  • Kvinnor: 1,1 milligram
  • Män: 1,3 milligram
  • Finns i: Müsli, bröd, fläsk
  • Brist: Ovanligt

Hoppas att du fann vårt test hjälpsamt

Lämna gärna ditt betyg!

Genomsnitt: 5 / 5. Antal betyg: 1