MULTIVITAMIN BÄST I TEST

Ett multivitamin kan vara fördelaktigt nÀr du inte Àter en varierad kost. Se multivitaminet som ett komplement till en annars nÀringsrik kost, sÄ löper du minst risk att ha brist pÄ samtliga Àmnen.

I testet har vi tagit hÀnsyn till följande:

  • Finns det tillrĂ€ckliga mĂ€ngder av de vitaminer och mineraler som listas i innehĂ„llsförteckningen?
  • Är det vitaminer och mineraler som flest har brist pĂ„, exempelvis D-vitamin?
  • HĂ„ller ingredienserna hög nivĂ„?
  • Är varumĂ€rket tillförlitligt?
  • Vilken multivitamin passar bĂ€st utifrĂ„n kön, Ă„lder och aktivitetsnivĂ„?
Efter produkterna listar vi alla vitaminer och mineraler, vad de gör för kroppen och hur mycket som rekommenderas av varje. Lycka till! :)

BÄST I TEST - HERR

Opti-Men Multivitamin

5/5

BÄST I TEST - DAM

Opti-Women Multivitamin

5/5

BRA ALLROUND​

SmartSupps MULTI VITAMINS & MINERALS

4.7/5

VEGANSK

HEALTHWELL MULTIVITAMIN VEGAN

4.7/5

För barn

Alpha Plus Barnvital

4.6/5

KÖPGUIDE

VILKEN MULTIVITAMIN ÄR BÄST FÖR DIG?

Alla Ă€r olika, och vi behöver olika mĂ€ngder av vitaminer och mineraler för att fungera optimalt. Även hos individen kan vĂ„ra behov variera, exempelvis under olika Ă„rstider. För en tydlig överskĂ„dlighet kan man dela upp oss i grupper om kön, Ă„lder och levnadsvanor. Men Ă€ven inom dessa grupper finns det individuella skillnader. Vill man dĂ€rför fĂ„ en tydligare inblick i hur ens vĂ€rden stĂ€ller sig i förhĂ„llande till RDI, sĂ„ kan man göra ett blodprov hos vĂ„rdcentralen eller hos privata aktörer.

Nedan finns generella riktlinjer för olika grupper som referens nÀr du letar efter ett multivitamin som passar dig bÀst.

Det som löper högre risk för brist av vitaminer och mineraler Àr gravida, Àldre, veganer, de som Àter lite eller ingen fisk, och folk med ensidig kost.

MULTIVITAMIN FÖR MÄN

  • MĂ€n behöver större mĂ€ngder av vitamin A, B6, E, Niacin, Riboflavin och Tiamin.
  • Brist pÄ vitamin D Àr vanligt och rekommenderas som kosttillskott.

MULTIVITAMIN FÖR KVINNOR

  • JĂ€rnbrist Àr vanligt förekommande hos kvinnor, och vi rekommenderar dĂ€rför att du hittar ett multivitamin innehĂ„llandes tillrĂ€ckliga mĂ€ngder jĂ€rn (RDI: 15 milligram)
  • Detsamma gĂ€ller vitamin B9 (folsyra), vilket Ă€r extra viktigt för gravida kvinnor. (RDI för kvinnor: 400 mikrogram, RDI för gravida: 600 mikrogram)
  • Brist pÄ vitamin D Àr vanligt och rekommenderas som kosttillskott.

MULTIVITAMIN FÖR TRÄNANDE INDIVIDER

  • Aktiva individer som utsĂ€tter sig för fysisk trĂ€ning behöver större mĂ€ngder av vissa vitaminer, och dĂ€rför rekommenderas ett multivitamin som Ă€r anpassat för trĂ€ning.
  • Det finns multivitaminer som Ă€r specifikt anpassade för bĂ„de aktiva mĂ€n, och aktiva och kvinnor.

MULTIVITAMIN FÖR BARN

  • Hitta ett multivitamin som Ă€r anpassat för barnets Ă„lder. Barn behöver olika mĂ€ngder av vitaminer under deras uppvĂ€xt, och ofta behöver de mindre mĂ€ngder Ă€n vuxna.

MULTIVITAMIN FÖR VEGANER & VEGETARIANER

  • Ett vegetabiliskt D-vitamin rekommenderas, dĂ„ brist pĂ„ D-vitamin Ă€r vanligt förekommande hos veganer och vegetarianer.

MULTIVITAMIN FÖR ÄLDRE

  • Vitamin B12 och Folat tas inte upp av kroppen lika bra nĂ€r man blir Ă€ldre, och dĂ€rför kan ett kosttillskott med dessa vitaminer vara bra.

KAN MAN ÖVERDOSERA PÅ VITAMINER OCH MINERALER?

Ja, och i vissa fall kan det leda till allvarliga konsekvenser. Det krĂ€vs ett ganska kraftigt överskott i en lĂ€ngre period, eller en extrem överdos under en kortare period för att konsekvenser ska framkomma. Även för överdosering spelar individuella förutsĂ€ttningar in.

Vitaminer som kan överdoseras (Fettlösliga vitaminer som lagras i kroppen)

  • A-vitamin: Typiska symtom Ă€r illamĂ„ende, huvudvĂ€rk, trötthet.
  • D-vitamin: Kan leda till hyperkalcemi, förkalkning, svaghet och illamĂ„ende.
  • E-vitamin: Överdosering kan minska immunförsvaret och försĂ€mra upptagandet av vissa lĂ€kemedel.
  • K-vitamin: Kan vara farligt för individer som tar blodförtunnande lĂ€kemedel.

Vitaminer som inte kan överdoseras (Vattenlösliga vitaminer som man kissar ut)

  • B-vitamin (bĂ„de B6 & B12): Överdosering Ă€r ofarligt och kissas ut.
  • C-vitamin: Överdosering Ă€r ofarligt och kissas ut. Notera: Extrema mĂ€ngder kan dock leda till njursten. Individer med njursten bör vara extra varsamma gĂ€llande intag av C-vitamin.
  • Även vitaminerna biotin, folat, niacin, pantotensyra, riboflavin och tiamin tillhör gruppen av vattenlösliga vitaminer.

PILLER, BRUSTABLETTER, PULVER, KAPSLAR – FUNGERAR ALLA FORMER?

 

VARFÖR REKOMMENDERAS EN VARIERAD KOST?

De rekommenderade doserna av vitaminer och mineraler Àr individuella, och i tester gÄr det endast att generalisera de rekommenderade doserna. Vetenskapen vet alltsÄ inte exakt hur mycket av alla nÀringsÀmnen just du behöver baserat pÄ tester. DÀrför rekommenderas en varierad kost, som historiskt sett har kunnat bistÄ med de nÀringsÀmnen som kroppen behöver för att kunna fungera optimalt.

VAD ÄR VITAMINER?

Vitaminer Àr molekyler som behövs för att vÄr kropp ska fungera som den ska. Det finns totalt 13 vitaminer som Àr livsnödvÀndiga. Varje vitamin har ett jobb att utföra i kroppen, och alla vitaminer jobbar stÀrka kroppen. Tillsammans hjÀlper de kroppen med allt frÄn att stÀrka immunförsvaret, till att förbÀttra synen, till att reparera huden och mycket mer.

 

VitaminKĂ€nneteckenRDI (enligt livsmedelsverket) & Övrig info
Vitamin A
  • Bidrar till normal syn och mörkerseende
  • StĂ€rker huden och minskar förekomst av hudproblem som acne
  • Spelar viktig roll i vĂ„r utveckling och tillvĂ€xt
  • Kvinnor: 700 RE
  • MĂ€n: 900 RE
  • Finns i: Animaliska produkter, matfett, grönsaker, betakaroten
  • Brist: Inte vanligt, men lindrig brist förekommer
Vitamin B6
  • Behövs för proteinomsĂ€ttning & glykogenomsĂ€ttning
  • Bra för nervsystemets funktion
  • Bildning av röda blodkroppar
  • Bra för immunförsvaret
  • Kvinnor: 1,2 milligram
  • MĂ€n: 1,6 milligram
  • Finns i: Kött, Ă€gg, mjölk, fullkornsbröd, frukt
  • Brist: Relativt ovanligt
Vitamin B12
  • Bildning av röda blodkroppar
  • NödvĂ€ndigt för cellernas Ă€mnesomsĂ€ttning
  • Vuxna: 2 mikrogram
  • Finns i: Animaliska produkter, berikade produkter
  • Brist: Vanligt hos veganer. Även vanligt hos Ă€ldre
Vitamin C
  • HjĂ€lper sĂ„rlĂ€kningen
  • StĂ€rker immunförsvaret
  • HjĂ€lper kroppen producera kollagen
  • Ger dig mer energi
  • Vuxna: 75 milligram
  • Finns i: Citrusfrukter, grönsaker, apelsiner, broccoli
  • Brist: Ovanligt
Vitamin D
  • StĂ€rker skelettet
  • HjĂ€lper upptaget av kalcium
  • Spelar en viktig roll i immunförsvaret
  • Minskar risken för diabetes
  • Vuxna under 75: 10 milligram
  • Vuxna med lĂ„g solexponering: 20 milligram
  • Finns i: Fet fisk
  • Brist: Vanligt. Extra vanligt mellan september-april, samt hos veganer
Vitamin E
  • HjĂ€lper mot hudproblem
  • HjĂ€lper kroppen förvara glykogen
  • Skyddar vitamin A frĂ„n oxidering
  • Kvinnor: 8 milligram
  • MĂ€n: 10 milligram
  • Finns i: Vegetabiliska oljor, avokado, Ă€gg
  • Brist: Ovanligt
Vitamin K
  • HjĂ€lper med blodkoagulering
  • StĂ€rker benen
  • Vuxna: 70 mikrogram
  • Finns i: Bladgrönsaker, kött, mejeriprodukter
  • Brist: Ovanligt
Biotin
  • NödvĂ€ndig för fettsyraomsĂ€ttningen
  • StĂ€rker hĂ„r, hud och naglar
  • Bra för tarmfloran
  • RDI saknas. EFSA rekommenderar 40 mikrogram / dag
  • Finns i: Havregryn, Ă€ggula
  • Brist: Mycket ovanligt
Folat
  • HjĂ€lper kroppen bilda nya celler och blodkroppar
  • NödvĂ€ndigt för fosters utveckling vid graviditet
  • Kvinnor: 400 mikrogram
  • Ammande kvinnor: 500 mikrogram
    Finns i: Mörkgröna bladgrönsaker, linser, frukt, bÀr
    Brist: Vanligt. Extra vanligt hos kvinnor & under graviditeten
Niacin
  • HjĂ€lper kroppen reparera DNA
  • Behövs för omsĂ€ttningen av protein, fett och kolhydrater
  • Kvinnor: 15 niacinekvivalenter
  • MĂ€n: 18 niacinekvivalenter
  • Finns i: Kyckling, fisk, spannmĂ„l, hĂ„rt bröd
  • Brist: Ovanligt
Pantotensyra
  • HjĂ€lper omsĂ€ttningen av fett och kolhydrater
  • RDI saknas. EFSA rekommenderar 5 milligram / dag, och 7 milligram / dag för ammande kvinnor
  • Finns i: Kött, baljvĂ€xter, fullkornsbröd
  • Brist: Ovanligt
Riboflavin
  • HjĂ€lper nedbrytningen av makronutrienterna protein, fett och kolhydrater
  • Kvinnor: 1,2 milligram
  • MĂ€n: 1,5 milligram
  • Finns i: Kött, korv, Ă€gg, bladgrönsaker, fullkorn
  • Brist: Relativt ovanligt
Tiamin
  • HjĂ€lper omsĂ€ttningen av protein och kolhydrater
  • Kvinnor: 1,1 milligram
  • MĂ€n: 1,3 milligram
  • Finns i: MĂŒsli, bröd, flĂ€sk
  • Brist: Ovanligt

Hoppas att du fann vÄrt test hjÀlpsamt

LÀmna gÀrna ditt betyg!

Genomsnitt: 4 / 5. Antal betyg: 1