Magnesium – Bäst i test & Guide

 

Magnesium

Magnesium är en mineral och antioxidant med många viktiga uppgifter i kroppen. Magnesiumbrist är mycket vanligt inte bara i Sverige, men världen över – och än mer för dig som är aktiv och tränar. Magnesium är en essentiell mineral, vilket betyder att kroppen inte själv kan producera tillräckliga mängder, och vi behöver alltså få i oss det från kosten.

Vi har nedan listat all information du behöver veta så att du kan göra ett val om magnesiumtillskott är något som skulle kunna hjälpa dig.

Symtom

De vanligaste symtomen är en känsla av trötthet och stress. Om du upplever någon eller några av nedan symtom kan det vara värt att testa ett magnesiumtillskott. Vill man vara helt säker så kan man boka tid hos läkaren för ett blodprov.

  • Trötthet & sömnsvårigheter – Magnesium brukar rekommenderas av doktorer för dig med kronisk trötthet.
  • Stress & oro – Stress leder till minskade nivåer av magnesium i vår kropp.
  • Huvudvärk – Om du ofta har spänningshuvudvärk eller migrän så befinner du dig i riskgruppen av magnesiumbrist. Ett underskott av magnesium stärker nämligen spänningarna i hela kroppens muskler, och huvudet är extra känslig mot dessa spänningar.
  • Kramper, spänningar och sammandragningar i muskler – Om du lever en aktiv livsstil med träning och upplever kramper och sammandragningar, så handlar det med stor sannolikhet om magnesiumbrist. Om du ibland vaknar på morgonen, sträcker dig och får kramp i vaderna så kan magnesium förhindra kramperna.
  • Benskörhet – Magnesiumbrist ökar risken för benbrott, dvs. att benen i vår kropp inte hinner byggas upp snabbare än vad de bryts ned.
  • Överkänslighet – Exempelvis svid i ögonen

Vid grovt underskott kan magnesiumbrist leda till många allvarliga sjukdomar som Alzheimers, diabetes, ADHD och depression.

Anledningen till bristen är att vi oftast inte får i oss tillräckliga mängder från kosten. Magnesium finns rikast bl.a. i spannmål med fullkorn, cashewnötter, bananer och sojabönor. Om man inte får i sig tillräckligt mycket från kosten så är kosttillskott ett bra alternativ.

Effekt

Magnesium bidrar till en en rad positiva hälsoeffekter. Enklast får man i sig magnesium i tablettform. Nedan kan du läsa om hur magnesium hjälper din kropp.

  • Ökar energiproduktionen
  • Minskar stress genom produktion av serotonin, som bl.a. motverkar sömnsvårigheter och depression
  • Minskar förekomsten av stresshormonen kortisol
  • Förbättrar matsmältningen
  • Förbättrar immunförsvaret
  • Förhindrar huvudvärk och migrän
  • Stärker skelettet
  • Förbättrar hjärtats funktion genom att minska blodtrycket
  • Är delaktig i mer än 300 processer i kroppen
  • Reglerar och optimerar användningen av kalcium och andra mineraler

Dosering

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

500-750 mg

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
Kvinnor 280 mg
Män – 350 mg
Barn – 50-200 mg

Överdosering är ofarligt. Hårt tränande individer kan öka intaget med 20 mg per träningspass för att maximera fördelarna med magnesium.

Typer av magnesium

  • Citrat – Vanligast. Hög biotillgänglighet, billigt och förekommer vanligtvis kapsel- & tablettform.
  • Oxid – Förekommer exempelvis i brustabletter.

Om magnesium

Magnesium är en mineral som medverkar i många kroppsliga processer. Bland annat hjälper magnesium till med vanlig muskel- & nervfunktion, metabolism och proteinsyntes. I vår kropp lagras ungefär 25 gram magnesium, varav mer än hälften finns i våra skelett. Resten förekommer i mjuka vävnader som leder, hjärtat och hjärnan. Magnesium hjälper våra enzymer att fungera. Mineralet hjälper och stärker vår benstomme genom upptag av kalcium. Kalcium minskar benskörhet och stärker skelettet.