BCAA BÄST I TEST

Vi har både testat BCAA i pulver- & kapselform samt läst omdömen för att kora testvinnarna. Produkterna har utvärderats på ratio av leucin, isoleucin och valin, samt smak och pris.
Efter produkterna hittar du en praktisk köpguide som underlag inför ditt köp.

BÄST I TEST

SCIVATION XTEND​

SCIVATION XTEND

4.8/5

PRISVÄRD

CORE BCAA 2-1-1

4.5/5

EAA

AMINO EAA

4.2/5

KÖPTIPS

Bäst i test

SCIVATION XTEND

Bäst smak & bra innehåll

Scivation kommer i många goda smaker och har använder den optimala ration av aminosyror, 2:1:1. Smakerna är överlägset bäst i jämförelse med de andra vi testat.Innehåller även vitamin B6 och glutamin vilket kan minska trötthet och hjälpa proteinsyntesen. Produkten är vegansk. Fungerar utmärkt i kombination med träning, men kan även användas som ett hälsosamt alternativ till läsk och saft.

Betyg av smaker

Äpple – 10/10. Gifter sig extra väl med iskallt vatten.
Mango – 10/10
Vattenmelon – 7/10

  • Bäst smak
  • Optimal 2:1:1 ratio
  • Vegansk

PRISVÄRD

CORE BCAA 2-1-1

Smaklöst

Core BCAA 2-1-1 är ett alternativ till originalet från serien Core av Svenskt Kosttillskott. Produkten är smaklös och utan tillsatser. Det är därför ett bra val för dig som vill undvika tillsatser. Den gör sig även lämplig att blanda med andra kosttillskott om man vill, exempelvis PWO.

Produktens syster, core bcaa powder, är ett smaksatt alternativ, dock med ration 4:1:1, vilket inte är optimalt för proteinsyntesen. Enligt studier är 2:1:1 den bästa ration för grenade aminosyror, med dubbelt så mycket L-leucin som L-valin och L-isoleucin.

Prisvärt

Core BCAA 2-1-1 är ett mycket prisvärt bcaa för att ha ration 2:1:1. Skopa ingår och förpackningen är enkel att försegla

EAA

EAA AMINO

EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror, till skillnad från BCAA som endast innehåller 3 av de 9 essentiella aminosyrorna. EAA är fördelaktigt om du annars inte får i dig en varierad kost, eller om du är vegan och inte äter fullvärdiga proteinkällor. Produkten smakar mycket bra och lämnar ingen besk smak som annars är vanligt förekommande i EAA.

Smaktest

Cola – 8/10
Hallon – 8/10

BÄST PRIS

CORE POWDER

Gott BCAA till lägsta pris

Core BCAA Powder från Svenskt Kosttillskott kammar hem tredje plats tack vare en billig prislapp som ändå inte smakar billigt. Core BCAA Powder kommer i många olika smaker. Ration i produkten är 4:1:1. Förstavalet om man inte vill lägga en förmögenhet på BCAA.

Smaktest

Fresh Pear – 8/10
Citrus Lemonade 8/10 – Speciell, stark smak som vissa eventuellt inte uppskattar.
Juicy Orange – 7/10

KAPSELFORM

CORE CAPS

Enkel att ta med sig

BCAA i kapselform är ett bra alternativ för dig som vill kunna ta med dig BCAA enkelt, exempelvis då du inte vill ta med dig en shaker. Smakprofilen är därmed minst sagt diskret. Rekommenderas tas 1-2 portioner om dagen, före och efter träning de dagar man tränar. De kan även tas på dagar man inte tränar. En portion motsvarar 3 tabletter, som sväljes hela. De är enkla att skölja ned med ett glas vatten. Ration i denna produkt är 8:1:1.

KÖPGUIDE

VAD GÖR BCAA? OCH VARFÖR SKA MAN TA BCAA?

+ Minskar nedbrytningsprocessen av muskler
+ Hjälper till med bildandet av muskler.
+ Tas upp snabbt av kroppen

Efter ditt hårda träningspass bryts dina musklerna ned. Denna process är en naturlig reaktion av kroppen efter hård fysisk aktivitet. Nedbrytningsprocessen leder bokstavligen talat till att du förlorar muskelmassa. Men med hjälp av rätt näring kan din kropp bygga upp sig starkare inför nästa nedbrytning (träningspass). Grenade aminosyror är proffs på att minska nedbrytningsprocessen och hjälper samtidigt till med bildandet av nya starka muskler, så att du kan lyfta mer nästa gång.

HUR MYCKET BCAA SKA MAN TA? OCH NÄR?

Det optimala intaget är en dosering på totalt 2,5 gram leucin om dagen, uppdelat vid tre tillfällen. Detta är vad forskningen har visat sig vara den bästa mängden BCAA. Mer än runt 2,5 gram BCAA varken hjälper eller skadar. För kapslar brukar en dosering (2,5 gram) motsvara 3 kapslar. Av egen erfarenhet sköljs de enkelt ned med vatten.

Det går utmärkt att ta BCAA både innan, under och efter träningspasset, och är varmt rekommenderat att använda i samband eller nära intill träning. Det är alltså ett bra kosttillskott både före och efter träningen.

VAD BETYDER RATIO FÖR BCAA? VILKEN RATIO ÄR BÄST?

BCAA består av leucin, isoleucin och valin. En 2:1:1 ratio betyder att det är dubbelt så mycket leucin som isoleucin och valin. En 10:1:1 ratio betyder att det är 10 gånger mer leucin än isoleucin och valin.

Den mest dokumenterade och bevisade ration är 2:1:1. Det är med den ration vår egen kropp är uppbygg. Det finns två anledningar till att andra ration existerar dock:

  1. Det är billigare att producera. En 20:1:1 ratio kostar mindre att tillverka än en 2:1:1 ratio, eftersom leucin är billigare än isoleucin och valin.
  2. Eftersom leucin är den aminosyra med starkast koppling till att aktivera proteinsyntesen, så har en missuppfattning byggts om att ju högre ratio, dvs. andel leucin, desto bättre. Men det finns ingen forskning som stärker detta påstående.

Är det extremt stor skillnad? Nej. Men om man har pengarna att lägga så är det givet att gå med ett tillskott med 2:1:1 ratio. Tack för kaffet.

EAA ELLER BCAA?

BCAA innehåller de tre essentiella aminosyrorna leucin, isoleucin och valin, och kallas även för grenade aminosyror.

EAA innehåller alla essentiella aminosyror – leucin, isoleucin, valin, lysin, fenylalanin, treonin, histidin, tryptofan och methionine. Hur enkelt som helst att memorera!

Det viktigaste oavsett om man väljer EAA eller BCAA är att man får i sig ungefär 2,5 gram leucin. Tar man EAA måste man ta mer gram totalt, då andelen leucin är lägre.

ÄR BCAA FARLIGT?

BCAA är säkert och har inga kända biverkningar.

DE TRE ESSENTIELLA AMINOSYRORNA

L-leucin är den viktigaste komponenten i kosttillskottet, och ansvarar för aktiveringen av proteinsyntesen. Får man i sig tillräcklig mängd l-leucin så börjar alltså skapandet av muskler.

+ Bevarar fettfri massa (muskler)
+ Startar proteinsyntesen
+ aktiverar mTOR

mTOR hjälper dig att bygga mer muskler. Den aktiverar ATP, en energikälla som kroppen kan använda vid fysisk aktivitet (även kreatin ger dig ATP)

L-isoleucin hjälper l-leucin med proteinsyntesen.
+ Minskar muskelnedbrytning

L-valin ökar den mentala prestationen, hjälper till med återhämtningen och höjer ämnesomsättningen.
+ En allt-i-allo som inte är bäst på någonting, men bra på att assistera det jobb leucin och isoleucin gör.

Hoppas att du fann vårt test hjälpsamt

Lämna gärna ditt betyg!

Genomsnitt: 5 / 5. Antal betyg: 1