Bra för hjärtat & hjärnan

Ger många bra hälsoeffekter

Kvaliteten mellan olika Omega-3 tillskott skiljer sig avsevärt. Fiskolja har många positiva hälsoeffekter, men för att kunna nyttja effekterna behöver man få i sig tillräckliga mängder DHA & EPA. Hur fiskoljan utvinns är avgörande för dess kvalitet. Vi har testat de välkända (och mindre kända) kosttillskotten för att gå till botten med vilket omega-3 håller högsta kvalitet, bästa DHA & EPA ratio, och till bäst pris. Längre ned kan du läsa mer om hur du väljer rätt omega-3 och tips för optimal användning. Efter att ha testat väldigt många omega-3:er känner vi oss trygga med att du i nedan lista kommer hitta ett omega-3 som passar dig.

Eskimo-3 Pure

Eskimo-3 Pure Bringwell

Eskimo-3 Pure
Bringwell
★★★★

 Hög kvalitet
 Prisvärd
 Certifierad av Friend of the Sea

Första plats tilldelas Eskimo-3 Pure. Ett miljövänligt, effektivt och hållbart omega-3 från Bringwell. De rekommenderade doserna av minst 250mg EPA och DHA uppnås vid 3 kapslar. Fettsyrorna DHA och EPA hjälper bl.a. hjärtat, hjärnan och ögonen att hålla sig friska och fungera på topp. Tre kapslar ger dig 480mg EPA, och 300mg DHA.

Kvalitet & miljövänlighet
Eskimo-3 Pure är ett väldokumenterat kosttillskott som genomgår noggranna tester i syfte att säkerställa dess kvalitet och hållbarhet. De är även certifierade av den ideella miljöorganisationen Friend of the Sea. När livsmedelsverket undersökte miljögifter för 16 populära fiskoljor var det Eskimo-3 som stack ut i mängden och presterade bra i jämförelse med övriga fiskoljor.

Hållbarhet
I ett annat test mätte man peroxidvärdet, ett mått på hållbarhet, för populära omega-3 tillskott. Allt under 10 anses vara bra, och Eskimo-3 fick 1,7.

Eskimo-3 Pure har en patenterat blandning antioxidanter, PUFANOX, som förbättrar hållbarheten i tillskottet och förhindrar oxidering. När ett omega-3 oxiderar börjar den lukta fisk och tappar dess näringsvärde. Följer du länken så får du även fri frakt på ditt omega-3!

AlgOmega3

AlgOmega3 Helhetshälsa

AlgOmega3
Helhetshälsa
★★★★★

AlgOmega3 är ett vegetabiliskt omega-3 från Helhetshälsa. På tre kapslar får man i sig 250 mg EPA och 501 mg DHA, som baseras på algolja (den enda vegetabiliska källan till DHA och EPA). AlgOmega3 är lämplig för veganer, gravida, ammande och fiskallergiker. Algoljan är mer miljövänlig än fiskolja, samt fri från tungmetaller, föroreningar och jod. Godkänd av Novel Food.

 Vegansk
 Passar gravida och ammande
 Godkänd av Novel Food

Omega-3 Forte

Omega-3 Forte Pharbio

Omega-3 Forte
Pharbio
★★★★

Letar du efter det billigaste omega-3 kosttillskottet? Då ska du välja Pharbio Omega-3 Forte. Burken räcker i 2-4 månader beroende på dosering. Förslagsvis kan du ta två kapslar de dagar du inte äter fet fisk eller använder rapsolja i maten, och en kapsel när du får i dig fiskolja från andra källor.

Fiskoljan i triglyceridform håller farmaceutisk standard, och råvaran till gelatinet är godkänt av EU för humankonsumtion. En kapsel innehåller 300mg EPA och 200mg DHA.

 Billigast

Eskimo 3 Pure (Flytande form)

Eskimo-3 Pure (flytande) Bringwell

Eskimo-3 Pure
Bringwell
★★★

Vinnaren Eskimo-3 från Bringwell finns även i flytande form. Fiskoljan utvinns precis på samma sätt, och Apelsinsmaken tar bort den annars väldigt obehagliga smaken. Tänk på att inte exponera burken för sol eller värme, då det annars kan oxidera och tappa dess värde. Rumstemperatur eller kallare förvaring är optimalt. Man slipper även gelatinet, och flytande form är mer miljövänligt än kapselform.

 Flytande form
 Lika bra som vinnaren i kapselform

Allt du behöver veta inför ditt köp

Vad är omega-3?

Omega-3 är ett samlingsnamn för de tre essentiella fettsyrorna; DHA, EPA & ALA. Omega-3 finns det rikt av i fet fisk, men många får idag inte i sig tillräckligt av dessa tre fettsyror för att kunna nyttja dess många positiva hälsoeffekter.

 Hjälper hjärtat, hjärnan och ögonen
 Minskar blodtrycket
 Förbättrar ditt minne & minskar risken för en rad sjukdomar
 Minskar depression % förbättrar humöret!

Dosering

Optimal mängd av ingredienser för omega-3:

DHA: 250 – 1000 mg
EPA: 250 – 1000 mg
ALA: 600-1200 mg

Läs innehållsförteckningen för att se vilken mängd du behöver från din fiskolja.

Att öka doseringen ytterligare har i tester inte  korrelerat med bättre hälsoeffekter. Att få i sig så mycket som 3000 mg omega-3 verkar inte ha några hälsorisker kopplade till sig, men samtidigt ger det inte mer av det goda.

Fördelarna med omega-3 är många. Det har en fördelaktig effekt på allt från kreatinnivåerna i kroppen, till hjärnans, hjärtats och ögonens funktionalitet (hjälper även mot torra ögon), till minskad depression och ångest, till minskad risk för cancer.

Är det skillnad mellan omega-3 tillskott?

Ja, omega-3 kan utvinnas på olika sätt. Ett bra omega-3 hämtas från rena hav och bör ha ett peroxidvärde på under 5 meq/kg

Omega-3, fiskolja och fiskleverolja – vi reder ut begreppen

Omega-3 finns i fiskolja. Det finns tre sorters fiskolja: fiskleverolja, fiskolja och högkoncentrerad fiskolja.

Fiskleverolja

Fiskleverolja innehåller cirka 1/5 omega-3 i triglyceridform. Triglyceridform är det bäst alternativet, då fettsyrorna enkelt kan tas upp av kroppen. Fiskleverolja innehåller stora mänger A-vitamin och D-vitamin.

Fiskolja

Fiskolja innehåller cirka 2/5 omega-3 i triglyceridform, och utvinns från fet fisk. Efter fiskoljan har processats säkerställs dess kvalitet och packeteras.

Högkoncentrerad fiskolja

Högkoncentrerad fiskolja innehåller cirka 3/4 omega-3. Oljan processas först till etylester och sen (i vissa fall) åter till triglyceridform. Processen är nödvändig för att kunna uppnå så pass hög koncentration omega-3.

Vilket omega-3 är bäst?

Det bäst omega-3 uppfyller dessa krav:

  • Triglyceridform
  • Uppfyller säkerhetskrav
  • Utvinns miljövänligt
  • Innehåller minst 250 mg DHA och 250 mg EPA per 1-4 kapslar.

Det överlägset viktigaste kriteriet när det kommer till omega-3 fiskoljor är kvalitet, renhet och stabilitet. De bästa omega-3 kosttillskotten mäter ett lågt peroxidvärde. Ett lågt peroxidvärde betyder att fiskoljan är stabil och har längre hållbarhet. Letar du efter det mest miljövänliga alternativet eller om du är vegan / vegetarian så ska du köpa ett vegetabiliskt omega-3 baserat på algolja. Om du är gravid eller ammar är det extra viktigt att ditt omega-3 uppfyller de säkerhetskrav som ställs, och håller inga eller små mängder tungmetaller och föroreningar.

När ska jag ta Omega-3?

Du kan ta omega-3 när du vill. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet du intar supplementet. Med fördel kan man ta kosttillskottet i samband med måltid. Omega-3 kan förlänga upptagningen av andra mediciner, så tar du andra tillskott bör de möjligtvis inte konsumeras samtidigt. Omega-3 är ett kosttillskott som byggs upp graduellt, vilket betyder att effekten är som starkast efter ungefär 8 veckor av minst 250mg DHA och 250mg EPA.

Är kapselform eller flytande form bäst?

De är båda lika bra, så det handlar mer om personlig preferens. Omega-3 i flytande form ska hållas kall, och båda alternativen ska undvika solljus. Därför är bra burkar tintade eller ogenomskinliga.

Är Omega-3 farligt? Finns det biverkningar?

Bortsett från att vissa kan uppleva obehagliga uppstötningar finns det inga kända biverkningar för omega-3. Förutsett att kosttillskottet innehåller det den utlovar, så klart. Det är därför viktigt att handla sin fiskolja från kända varumärken som är etablerade på marknaden och håller hög standard. Det är skillnad på omega-3 och omega-3.

Omega-3 för gravida, ammande och barn

Omega-3 är bra för både dig och ditt barn. Fettsyran DHA som förekommer i omega-3 hjälper barnets hjärna och ögon att utvecklas. När man väljer omega-3 som gravid eller ammande är det extra viktigt att fiskoljan först är kliniskt testad. Barn är känsligare och därför behövs kosttillskottet hålla hög standard.

I en studie gjord i Nya Zeeland kunde man se ett samband mellan DHA och smartare barn som presterar bättre och kan koncentrera längre i skolan. Testet jämförde barn som blev ammade i 8 månader eller mer, i jämförelse med barn som fick ersättningsmjölk. Huvudanledningen allokerades till det ökade intaget av fettsyran DHA.

Som alternativ för barn finns smaksatta omega-3 tuggisar anpassade för barn. Det finns även smaksatt flytande omega-3 som man kan ge till barn. Viktigt är att man förvarar den kall och inte exponerar burken för solljus, då omega-3 svarar med oxidation.

Omega-3 för veganer och vegetarianer

Ett tillskott av omega-3 är extra viktigt för personer som inte äter fet fisk. Veganer och vegetarianer rekommenderas därför att använda omega-3 som supplement till sin vardagliga kost för att kunna nyttja dess goda effekter på kroppen. Ett alternativ som även är bra för naturen är algolja.


Information om omega-3

Vad är omega-3?

Omega-3 är essentiella fettsyror som förekommer i fet fisk. Omega-3 går även vid namnet fiskolja och fiskleverolja, och består av fettsyrorna DHA, EPA & ALA. Dessa är livsnödvändiga för att kroppen ska fungera, och kan inte tillverkas av kroppen. Därför behöver man få i sig alla tre genom kosten.

Om du någonsin hört någon rekommendera dig att äta mer fet fisk, så är det på grund av omega-3 innehållet. Vi Svenskar brukar inte få i oss de mängder som behövs för att nyttja omega-3s många fördelar till full effekt. Det är där omega-3 kapslar kommer in i bilden.

DHA

Den essentiella fettsyran DHA är förkortningen på dokosahexaensyra. DHA har många funktioner i kroppen, och förekommer främst i hjärnan, nervsystemet och ögonen. DHA hjälper till med;

EPA

EPA (eicosapentaensyra) minskar inflammation i kroppen på cellnivå. För att EPA ska nyttjas till fullo behövs ett intag av 250 mg EPA, lika mycket som DHA. EPA hjälper till att hålla goda kolesterolnivåer.

ALA

ALA finns rikligt i frön som exempelvis chiafrön och linfrön. En liten andel ALA kan omvandlas till EPA och DHA i kroppen. ALA ökar nivåerna antioxidanter i kroppen. och ökar insulinkänsligheten vilket leder till ökad mängd kreatin i musklerna.

DHA i Hjärnan – DHA står för en tiondel av alla fettsyror i hjärnan. DHA har en koppling till förbättrad inlärning och minne. DHA bidrar till större hjärnvolym och hippocampus. Dessa påverkar i sin tur korttdsminnet och skapandet av nya minnen. Till största del handlar det om att minska de negativa effekterna åldrande kan ha på hjärnan. DHA är även bra för välbefinnandet och kan hjälpa till med depression.

DHA i Hjärtat – Tillräckliga mängder DHA gör att hjärtats yttre struktur behålls mjuk och bidrar till att hjärtat fungerar normalt.

I ett test där man följde 11000 deltagare i 3 och ett halvt år, hade deltagarna som intagit kombinerat 850mg EPA & DHA 25% mindre hjärtattacker.

DHA för Synen – en tiondel av fettsyrorna i ögonens retina är uppbyggda av fettsyran DHA. 250 mg DHA om dagen hjälper dig behålla synförmågan.


Hur sammanställs poängen?

Rangordningen i vårt bäst i test baseras på användarrecensioner, produktkvalitet, pris & personliga erfarenheter med produkterna. Extra åtanka har lagts till kvaliteten på omega-3. Detta för att ge en så transparent och sanningsenlig rangordning som möjligt, och så att du som konsument får den absolut bästa produkten för dina behov.