C-VITAMIN – BÄST I TEST & GUIDE

INTRODUKTION

Upplever du trötthet, och blir du lätt sjuk? Då kan du lida av C-vitaminbrist. Brist på C-vitamin är ovanligt i Sverige, men det finns tillskott som om du är i behov av ett tillskott så är det både billigt och enkelt att hitta ett alternativ som passar dig.

HUR GENOMFÖRDES TESTET?

Vi har baserat listan på studier och omdömen, och varit noggranna med att endast rekommendera produkter med god kvalitet. Produkterna utvärderas på kvalitet och pris. Efter produkterna har vi tagit fram en guide som hjälp för dig.

KÖPTIPS

  • RDI: Välj ett kosttillskott som innehåller minst 75 milligram C-vitamin. Samtliga kosttillskott som rekommenderas har 75+ milligram C-vitamin.

Köpguide

Fördelar med C-vitamin

  • Stärker immunförsvaret – C-vitamin behövs för vissa processer i vårt immunförsvar, bl.a. hjälper C-vitamin till att minska hur länge du är sjuk.
  • Hjälper sårläkningen – C-vitamin spelar en viktig roll i produktionen av kollagen. Kollagen är ett protein som hjälper kroppen bygga upp och reparera hud, vävnader ben och mycket mer.
  • Ökar energiproduktionen – C-vitamin hjälper till med syresättning av kroppens blodkärl,
  • Stärker kroppens benvävnad
  • Bidrar till minskade kolesterolvärden – C-vitamin hindrar oxidering av kolesterolet LDL, vilket i för stora mängder kan öka risken för hjärt- & kärlsjukdomar.

 

Symtom på brist av c-vitamin

Vanligt förekommande symtom är trötthet och förkylningar.

  • Trötthet
  • Återkommande förkylningar
  • Långsam sårläkning
  • Håravfall och förtunnat hår
  • Torr hud

Dosering

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
Vuxna – 75 milligram
Barn (10-13 år)- 50 milligram
Gravida: 85 milligram.
Ammande: 100 milligram

Kan man överdosera på c-vitamin?

C-vitamin är vattenlösligt vilket gör det mycket svårt att överdosera på. Har du njursten ska du undvika extrema doser av C-vitamin.

Vad är C-vitamin?

C-vitamin tillhör en av de 13 vitaminer vi behöver få i oss för att kroppen ska fungera. Vitamin C fungerar som antioxidant och används därför i koppling till förkylningar, trots avsaknad av studier som kan bekräfta dess effekt. C-vitamin sägs även minska trötthet, hjälpa till med sårläkningen och hjälpa upptaget av järn, för att nämna några.