Bäst i Test – Proteinpulver

Evidensbaserade resultat

Protein som fungerar!

Att hitta det bästa proteinpulvret ska vara enkelt. Men vilket proteinpulver är bäst? Vi har testat, lyssnat på konsumenter och rankat dem i en topplista för att hitta det bästa proteinet på marknaden 2017! Längre ned kan du även läsa en köpguide och annan matnyttig information för att få ut det mesta av ditt proteinpulver.

Core Whey Protein

Core Whey Protein

Core Whey Protein
Svenskt Kosttillskott
★★★★

Vinnaren i vårt bäst i test av proteinpulver går till Core Whey Protein – det billigaste proteinet på marknaden! Ett ultrafiltrerat vassleprotein med riktigt gd smak. Core Whey Protein innehåller alla de 9 essentiella aminosyrorna. Per 100 gram får du hela 75 gram protein. En servering ger 25 gram protein, vilket är ungefär 1/6 av vad de flesta tränande individer behöver. Det går utmärkt att ta fler serveringar per dag, eller i samma runda.

Whey är rikt på BCAA som snabbt når dina muskler och motverkar nedbrytning efter ett hårt träningspass. Latte Macchiato är en personlig favorit, och näst på listan kommer Chocolate Peanut Butter. Chocolate Milkshake har en perfekt konsistens, och har samtidigt den godaste chokladsmaken av deprotinpulver jag testat.

Det finns många andra bra alternativ, men Core Whey Protein är mitt personliga val på grund av hög kvalitet, god smak och bra pris. Är ditt mål att bygga muskler eller deffa så kommer Core ge dig proteinet som du behöver för att återhämta dig efter träningen.
 Prisvärt
 Mycket goda smaker (känns nästan som att man fuskar)
 Fri frakt & snabba leveranser

100% Whey Gold Standard

100% Whey Gold Standard Optimum Nutrition

100% Whey Gold Standard
Optimum Nutrition
★★★★★

Ingen topplista av värde glömmer bort klassikern 100% Whey Gold Standard från Optimum Nutrition. Det enkelblandade proteinpulvret består av vassleisolat som har filtrerats bort från det mesta fett och laktos. Vassle tas snabbt upp i kroppen.

Whey Gold Standard kommer i elva olika smaker, och ger dig 79 gram protein per 100 gram. Det är inget tvivel om att Whey Gold Standard är ett premiumval. En rekommenderad servering innehåller 24 gram protein, och fungerar bra som komplement exempelvis efter träningen eller innan sängdags. Pulvret blandas enkelt med en sked utan klumpar. Efter träningen är man som mest mottaglig för protein, och det är därför bäst att få i sig protein strax efter. Whey tas upp snabbare än andra typer av protein i kroppen, vilket gör det extra bra efter gymmet.

Gold Standard har funnits länge, och tillverkarna Optimum Nutrition håller hög kvalitet på sina produkter. Om du letar efter ett lyxigare alternativ så är det naturliga valet Whey Gold Standard.

 Blandas enkelt, inga klumpar
 Mycket god smak

SmartSupps Casein

SmartSupps Casein

Casein
SmartSupps
★★★★

SmartSupps Casein är ett proteinpulver baserat på mjölkprotein, så kallat kaseinprotein. Mjölkprotein bryts inte ner lika snabbt, och är därför perfekt innan läggdags eller om man vet att man inte kommer få i sig protein på några timmar. Kaseinpulver är alltid bra att ha hemma just av denna anledning.

SmartSupps är det märke jag personligen handlat mest från genom åren (speciellt deras gainer). SmartSupps Casein är ett svensktillverkat proteinpulver som håller hög kvalitet och låga priser samridigt. De lägger väldigt lite pengar på marknadsföring och packetering. Det gör att SmartSupps kan leverera proteinpulver till fina priser, och samtidigt hålla hög kvalitet på sina produkter.

 Billigaste kaseinproteinet!
 Svensktillverkat

Vegan Protein

Vegan Protein Self Omninutrition

Vegan Protein
Self Omninutrition
★★★

Det veganska proteinet från Self Omninutrition är det bästa veganska proteinpulver jag testat, något jag själv på senare tid har börjat använda mig mer av. Det är en veganmix (100% vegansk) av hampaprotein, risprotein och havreprotein. Veganska proteinpulver är bra för dig med överkänsligheter och allergier, som annars kan försämras av exempelvis kasein och vassle. Du får 68gram protein per 100 gram, och 18 gram protein per rekommenderad servering. Hampa, ris och havreprotein är även rika på omega 3, vitaminer, mineraler och fibrer. Det gör Vegan Protein till ett näringsrikt och sunt val.

Vegan Protein från Self Omninutrition är ett mer skonsamt och hälsosamt val av proteinpulver. Det vänder lite på ”steken” av uppfattningen att proteinpulver skulle vara dåligt för hälsan, och omvandlar proteinpulver till ett nyttigare alternativ. Det känns inte alls lika tungt som många andra proteinpulver, utan ger en alldeles lagom mättnadskänsla. Om du letar efter ett hälsosamt proteinpulver så kan jag varmt rekommendera en vegansk proteinkälla.

Nackdelen med alla veganska proteinpulver är att de kostar mer än många övriga alternativ. Men det är utan tvekan värt att ge ett försök om man endast har testat whey och vassle tidigare.

 Vegansk
 Ekologisk
 Skonsam för magen

Whey 80

Whey 80 Star Nutrition

Whey 80
Star Nutrition

Whey 80 från Star Nutrition innehåller vassleprotein. Med 25 gram protein 76 gram protein / 100 gram, och 25 gram protein per rekommenderad servering, har Whey 80 tagit Sverige med storm och blivit det mest populära proteintillskottet i landet. Choklad är ett säkert kort, men den personliga favoriten är cookies and cream. Godast blir det om man blandar ut med mjölk. Star Nutrition är ett undermärke till Gymgrossisten. Du kan därför vara säker på att kvalitéten är bra.

Tips! Använd gärna en liten mixer då det annars kan klumpa sig något om man inte blandar länge.

 Väl etablerat & kvalitativt varumärke
 Snabb leverans

Vad gör proteinpulver?

+ Hjälper dig med muskelökning återhämtning
+ Billigare proteinkälla än mat
+ Praktisk – ger dig 20-30 gram protein enkelt & snabbt
+ Smakar otroligt gott

Proteinpulver är ett kosttillskott rikt på protein, en av kroppens tre makronäringsämnen. De andra två är kolhydrater och fett. Proteinet har många uppgifter i kroppen, bland annat att förse kroppen med uppbyggnad av muskelceller efter fysisk aktivitet. Det tillåter dina muskler att växa större och starkare. Med hjälp av proteinpulver blir det lättare att få i sig den mängd protein man behöver varje dag.

Hur väljer jag rätt proteinpulver?

Oavsett vilket typ av protein du ska köpa. bör du välja utefter dessa tre kriterier.

Kvalitet & varumärke

Oavsett vilket typ av protein du ska köpa, bör du först utgå från kvaliteten. Håll dig till väl etablerade varumärken. Då kan du känna dig trygg med att ingredienserna kommer hålla hög kvalitet.

Pris

Konkurrensen kring proteinpulver är extrem, vilket pressar ner priserna och håller kvalitéten på produkterna höga. Det gör att det går att hitta proteinpulver till förmånliga priser. Proteinpulver är en billigare proteinkälla än ägg, mjölk och kött, och enklare att få i sig – men priserna skiljer sig åt mellan varumärken och kvantitet. Kilopriset blir billigare ju mer du köper, samtidigt som du ofta slipper fraktkostnaden.

Smak & lättmixad

Choklad är ett säkert kort, men det finns många andra spännande smaker om man vill testa. Whey & kasein mixar man enkelt i exempelvis en shake med lite vatten eller mjölk. Klumpar sig pulvret så spelar det väldigt lite roll hur gott det smakar. Alla pulver i listan är därför testade och klumpar sig inte med en shaker med filter.

Vilket proteinpulver är bäst? whey, kasein eller någon annan?

Vassleprotein (Whey) är billigast och rekommenderas till de flesta. Det fyller helt enkelt den funktion man vill ha. Whey blandas enkelt, är otroligt billigt och finns i många goda smaker. Kasein är bra när du deffar och innan sängdags, då kaseinprotein bryts ned mer långsamt i kroppen. För veganer och laktosintoleranta finns även bra alternativ som exempelvis protein från hampa, ris. Sojaprotein är en fullvärdig proteinkälla som innehåller alla de 9 essentiella aminosyrorna.

När ska jag ta proteinpulver?

Du kan ta proteinpulver när som helst, men bäst effekt får du direkt efter träningen. Då är proteinsyntesen som högst, och det är då kroppen behöver protein som mest. Efter träningen är ett whey protein det bästa alternativet. Whey tas upp snabbare av kroppen än andra proteinkällor. Innan läggdags eller när man inte kommer få i sig några protein på länge, så är ett vassleprotein det bästa valet. Vassleprotein har en längre utsöndring, vilket gör att du kan förse din kropp med protein under hela natten. Det går såklart fint att ta whey innan läggdags, och vassle innan träningen, men det är inte optimalt. Oftast så har man bara en typ av proteinpulver, och att man exempelvis tar whey istället för vassle innan läggdags kommer inte vara avgörande för din träning. Du kommer med andra ord ändå kunna bygga muskler.

Hur mycket protein behöver jag?

Dagligt behov för aktiva individer: 140-180 gram.
Innehåll per 100 gram: ca. 75 gram.
Innehåll per servering: ca. 25 gram.

För personer som vill bygga muskler brukar man rekommendera 1,5-2,2 gram protein / kilo kroppsvikt. Att äta större andel protein gör inte att man bygger mer muskler. Processen för proteinsyntes, alltså muskelökning, pågår i ca 24-48 timmar efter fysisk aktivitet. Under denna tid är det som viktigast att du har protein och andra makronäringsämnen i din kropp.

Ett gram protein innehåller 4,1 kcal. Ungefär 10-15 procent utav kalorierna i kosten bör innehålla protein.

Att även få i sig tillräckligt med kalorier från kolhydrater och fetter är mycket viktigt. Annars används proteinet som bränsle i kroppen, istället för att hjälpa till med andra processer som att reparera musklerna. Tränar man och inte får i sig tillräckligt med kalorier, bryts alltså kroppen ner och kan inte byggas upp igen. Detta kallas för en katabolisk stat, och är nödvändigt när man deffar. Man kan även, genom att äta ungefär 80% av sina kalorier från fett, hamna i ketos och använda fett som bränsle för kroppen.

Det finns en missuppfattning av denna studie där misstolkningen lyder att kroppen endast kan ta upp 20 gram protein efter träningen. Du kan med säkerhet få i dig mer än 20 protein i kroppen i en sittning, och din kropp kommer kunna ta vara på allt. Hur mycket protein du egentligen kan ta upp per timma / måltid beror på många faktorer som kön, ålder och hur vältränad du är för att nämna några. Men även detta något som inte är värt att fundera på mer än så.

Så mycket protein innehåller:

En banan: 1 gram
Ett ägg: 7 gram
Tonfisk på burk: 25 gram
Kvarg (100g): 12 gram
Sojabönor (100g): 34 gram
Jordnötter (100g): 26 gram
Whey-100 (100g – proteinpulver): 85 gram
Sojaprotein: (100g – proteinpulver) 91 gram

Man kan med enkelhet förstå varför proteintillskott är ett bra sätt att få i sig det dagliga behovet för muskelbyggning. Billigt, gott och praktiskt, helt enkelt.


Hur sammanställs poängen?

Rangordningen i vårt bäst i test baseras på användarrecensioner, produktkvalitet, pris & personliga erfarenheter med produkterna. Detta för att ge en så transparent och sanningsenlig rangordning som möjligt, och så att du som konsument får den absolut bästa produkten för dina behov.


Information om protein & proteinpulver

Vad är protein?

Protein är byggstenen för muskler. Våra muskler består faktiskt av protein, och när man tränar bryts proteinet ned. Protein består av långa kedjor av aminosyror och förekommer till störst andel i kött, fisk, ägg, mjölkprodukter och bönor. 20 olika aminosyror finns, varav 9 är essentiella och måste konsumeras från kost. Resterande 11 icke-essentiella aminosyror kan skapas i kroppen.
Proteinet har många viktiga uppgifter i kroppen, som att bygga upp celler och bilda enzymer. I en vanlig kost får man i sig tillräckligt med protein för att underhålla dessa funktioner (ungefär 60 gram). Om man är aktiv och tränar, bryts musklerna ned under träningen. För att kroppen ska kunna reparera sig behövs protein. Utför man många fysiska aktiviteter kan ett ökat intag av protein förbättra återuppbyggnaden av musklerna och på så sätt höja din prestationsförmåga. Med protein i kroppen efter träningen minskar nedbrytningen av dina muskler.

Proteineffektivitet

Proteinkällor har olika mänger och typer av aminosyror, vilket man kan mäta. I vissa tester använder man PER (Protein Efficiency Ratio), vilket är en utdaterad metod för att mäta viktökning i förhållande till proteintyp. Dock upptäcke man många brister med metodiken.

Den vanligaste metoden för att mäta proteineffektivitet kallas för PDCAAS. Det är en mätning på proteinkvalitet, och hjälper oss förstå hur mycket protein som tas upp i kroppen från olika proteinkällor. PDCAAS tittar på mängden protein som det finns minst av utav de essentiella aminosyrorna. För att en proteinkälla ska kunna tilldelas ett betyg måste källan innehålla alla de 9 essentiella aminosyrorna. En källa kan endast tilldelas poängen 0 eller 1.

En tredje, och nyare metod, kallas för DIAAS, Digestible Indispensable Amino Acid Score. Den grunar sig på PDCAAS metodik, men kan istället tilldelas högre poäng beroende på hur bra proteinkällan är.

Vad är proteinpulver?

Proteinpulver är ett kosttillskott med en hög andel protein. Det är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att få i sig tillräckligt med protein. Whey är den billigaste proteinkällan – billigare än kött, ägg, tonfisk och andra proteinrika alternativ. Med proteinpulver blir det enklare att nå sitt dagliga behov av protein, då 100gram pulver består mellan 70-90 gram protein. Proteinpulvret kan komma från olika källor, exempelvis mjölk, ärtor och hampa.

Vassleprotein (Whey)

Det mest populära kallas för vassle, mer från engelskans whey. Det är ett protein som förekommer i mjölk, och är den billigaste källan av protein – billigare än ägg, tonfisk och kött. Vassleprotein innehåller en stor andel av de essentiella aminosyrorna l-leucin, l-valin och l-isoleucin (det som BCAA består av). Detta gör vassle till det proteinpulver med högst biologiskt värde. Dessa essentiella aminosyror behöver inte brytas ned av kroppen och kan därför absorberas mycket snabbt. Detta gör att proteinsyntesen kan börja, dvs. uppbyggnaden av proteiner i cellerna.

Vassle är ett mycket bra kosttillskott att använda efter träningen, då dina muskler kan utnyttja proteinsyntesen till fullo. Även på morgonen när kroppen inte fått i sig näring på flera timmar. Men det går givetvis utmärkt att ta vassleprotein när som helst. Ett billigt och gott kosttillskott att blanda med vatten eller mjölk.

– Den billigaste & mest populära proteinkällan
– Tas snabbt upp i kroppen
– Hjälper proteinsyntesen
– Perfekt efter träning

Kaseinprotein

Kaseinprotein bryts ned långsammare i kroppen och kan vara ett bra kosttillskott att ta innan läggdags, eller om man vet att man inte kommer kunna få i sig protein på ett par timmar. Även kasein utvinns från mjölk, och ungefär 80% av proteinet från mjölk består av kasein.

Kasein förhindrar muskelnedbrytning bättre än vassle i och med att proteinet bryts ned långsammare. Det ger dig även en mättnadskänsla som håller längre, vilket är fördelaktigt när du deffar.

– Minskar nedbrytning av muskler
– Längre mättnadskänsla
– Bra när du deffar
– Perfekt innan läggdags

Äggprotein

För laktosintoleranta är äggprotein ett bra alternativ till kasein och vassle. Det har ett högt biologiskt värde och en något längre nedbrytningsprocess än whey.

– Skonsam för magen
– Dyrare

Veganska alternativ

Det finns många alternativ för dig som är vegan. Hampa, ris, soja och havre är veganska energikällor med stor andel protein, och används ofta i veganska proteinpulver. Veganska protein är tyvärr betydligt dyrare än vassle och kasein, och har inte lika högt biologiskt värde. Därför har många veganska proteiner en blandning av olika källor. En vanlig blandning är soja och havre.

Veganer och vegetarianer bör vara extra noggranna med att få i sig alla 9 essentiella proteiner. Sojaprotein är ett vegetabiliskt protein som innehåller alla essentiella proteiner. Det är ett mycket bra komplement till kosten för veganer, vegetarianer och laktosintoleranta.